Rondje Drenthe Dag 2

Rit: Vledder naar Veenhuizen. Waren op tijd om met Paul en Adri te ontbijten en alles stond op tafel zelfs een gekookt eitje. Voor het ontbijt had ik de fietstassen al op de fietsen aangebracht dus konden we snel vertrekken. Even om 09.15 uur ging het richting Frederiksoord. In Frederiksoord staat het Huis van Weldadigheid. Toen de kolonisten in 1818 in Drenthe aankwamen kregen ze een volledig. Ingerichte koloniehuisje en een stukje grond om eigen eten te verbouwen. De Koloniën van Weldadigheid hebben sinds 2021de UNESCO Werelderfgoed- status. Al snel volgde Wilhelminaoord met het Koloniekerkje. Daarna ging het richting Appelscha schitterende fietspaden volgde zich achter elkaar op om uiteindelijk uit te komen bij Vaart Zuidzijde in Appelscha. Oké koffie bij Eetcafé Hulst. Als Appelscha bezoeker dan mag een bezoek aan Bosbergtoren een 33 meter hoge toren niet ontbreken. De bosbergtoren is geïnspireerd op een reusachtige dennenstam, heeft 3 bordessen met volledige glazen vloeren die op takken lijken. Op voor de laatste 25 kilometer naar Veenhuizen. Voor Veenhuizen ligt een geweldig mooi fietsgebied Fochteloërveen. Eén van de laatste hoogveengebieden van Europa. Via gevangenismuseum naar ons overnachtingsadres Bitter en Zoet. Hotel Restaurant Bitter en Zoet dankt haar naam prachtige gerenoveerde dienstwoningen. Na binnenkomst brak even de hemel open en de verwachte regenbui was vanuit het zuidwesten gearriveerd. Morgen de derde dag Rondje Drenthe.

Nu kwam hij goed door Jan. Groet, ook aan René en veel plezier.

De regenbui was gister precies goed gepland! Qua weer lijkt het een mooie fiets dag te worden vandaag. Fijne dag vandaag!

Marian

Wat is er veel te zien onderweg!

Net op tijd binnen voor de bui. Mooie route weer