Jan Ouwerkerk op reis naar......

Rondje Drenthe Dag 4

Vandaag: Paterswolde Eelde naar Exloo. Om 8.30 uur zaten we al aan de ontbijttafel, we waren niet de enigste gasten. Een vrouwelijke instructeur van de KLM welke hier op vliegveld Groningen Airport Eelde 3 dagen in de week trainingen geeft. Tevens waren er ook mensen uit Aruba ( familie van Maria) en een zeer welsprekende Vlaming. Gezien de te rijden afstand van slechts 50 km wat langer gedaan over ons ontbijt. De fietstassen zaten al op de beide fietsen en de accu was voor 100% volgeladen dus RenĂ©e kon er weer tegen aan. De Eco-stand werd voor vandaag door RenĂ©e maar overgeslagen want er was hĂ©Ă©l veel wind met soms behoorlijke windvlagen tot wel 49 km/uur. De regenwolken werden vooruit geblazen met als gevolg gĂ©Ă©n druppel regen. Op 15 km van de tocht een aanpassing door naar Zuidlaren te gaan voor een koffiebreak. EĂ©n van de belangrijkste beelden in Zuidlaren is Berend Botje welke verwijst naar het gelijknamige kinderliedje. Jaarlijks wordt op de derde dinsdag in oktober de Zuidlaardermarkt gehouden, van oorsprong een paardenmarkt. Na bijgetankt te hebben ging het ingepaste fietstempo naar het dorpje Annen om daar Hunebed D9 te bezoeken. “Geeth” volgde snel, is gelegen op de Hondsrug. Op 35 km Gasselte :bij restaurant ‘t Maotie geen koffiebreak genomen maar pannenkoek met ananas. Goed en wel Gasselte achter ons gelaten was het echt werken tegen de wind in. Nog Ă©Ă©n Hunebed moest nog bezocht worden, Hunebed 21 t/m 25 op de Bronneger/ Steenakkerweg. Via Buien op voor de laatste 9 km. Naar onze overnachtingsadres B&B Uilennest in Exloo. De laatste 4 km voor Exloo was de mogelijkheid om over de kasseien te fietsen, deze maar achterwege gelaten door het fietspad te volgen.

Wat vergeten hebben is om LOFAR te gaan bezoeken. “ Lage-frequentie telescoop” welke staat op een terp tussen Exloo en Buien en staat in verbinding met radioantennes in zeven andere Europese landen.

*Geeth= Gieten

Loek

Bekend terrein voor mij. Best aardige omgeving. Nu ff uitrusten en

Roel

‘t Maotie is voor ons bekend terrein en op loop afstand van Bep d'r zus en zwager. Hebben daar al meerdere keren gegeten. Erg goed!

Wil

De plaatsen komen mij allemaal bekend voor. Jammer dat er zo’n stevige wind stond.
Nog veel fietsplezier morgen.

Patricia

De helm staat je goed, Renée! Leuke foto. Lekker de turbo aan met die wind!

Arne

👌 veiligheidshelm voor het juiste werk

Hans de Vries

Weer een mooi verhaal Jan en een dag met niet te veel km’s maar veel wind