Jan Ouwerkerk op reis naar......

Rondje Drenthe Dag 5

Vandaag: Exloo naar Zwartemeer. Gisteravond gegeten bij Toby’s Steakhouse met daarbij twee gele rakkers. In de vroege ochtend diverse malen wakker geworden vanwege de wind, dus géén goed voor uitzicht voor onze 5de dag fietsen. En zo als gezegd de wind was aanwezig. De rit was naar het oosten- zuidoosten dus schuin tegen en soms achter in de kont. Eerste gedeelte van de tocht was eigenlijk saai met open velden met suikerbieten en aardappelen en soms wat bebossing Het meeste gedeelte van de tocht begon bij Runde. De Runde is een veenbeek in Zuidoost- Drenthe en vormde oorspronkelijk de bovenloop van de Ruuiten Aa totale lengte is zo’n 20 km. De Beek ontsprong in het Zwarte Meer, liep vervolgens door de veenkolonie Emmer- Compascuum. Je passeert ook “Fort voor het water” is een kunstwerk. “Fort voor het water” ligt op de plaats van het voormalige “Fort Roswinkel” dat deel uitmaakte van de verdedigingslinie in het Bourtangermoeras. Een groot nadeel van deze tocht was wel dat er totaal geen mogelijkheid was voor een koffiebreak. Uiteindelijk komen we aan in Klazienaveen en we passeerde Bakker Bos. Eindelijk de koffiebreak en vers gebak, voor Renée Mokkapunt en voor mij een oude maar echte Berenklauw. Na deze heerlijkheden nog een kleine 7 km naar het overnachtingsadres Zonnedauw. Weer een kleine 50 kilometer gereden maar met veel wind. * windsnelheden tussen de 36 á 46 km. Morgen zaterdag de 24ste naar Coevorden.

Bob

Veel te zien in Drenthe, mooie provincie

Arne

Kom je 24 e aug aan Coevorden aan
Wel een bloemen 🌹 voor ma op jullie
Trouwdag 😇