Rondje Drenthe Dag 6

Vandaag: Zwartemeer naar Coevorden. Na een schitterend ontbijt met nu eens een flesje dagmelk, mooi fruit en veel lekkernijen . Het was even wachten dat de motregen op hield, zodat we konden vertrekken naar de ganzenstad Coevorden. Direct na Bij vertrek zaten we op de grensweg Nederland/ Duitsland . We kwamen diverse grenspalen tegen zoals Grenspaal 1160-IV. In1901 kwamen de Nederlandse en de Pruisische regering overeen dat de grens in het veen tussen de posten met de nummers 160 en 161 over een lengte van ongeveer 8 km beter gemarkeerd moet worden, reden: beide partijen wilden een einde maken aan de smokkel goederen over de groene grens in het veen. Via Nieuw Schoonebeek waar een toren in Neo- Romaanse stijl is opgetrokken en deze stamt uit 1855. Naast een protestante kerk kwam een katholieke kerk bij. De torens van beide kerken zijn te zien in het schilderij “ landschap in de schemering”. Van Vincent van Gogh. Bekend zijn hier de diverse fietsroute onder de naam: Vincent van Gogh route. Voor Coevorden ging het naar naarmate water Grenzaa. Daar kwamen we veel Jaknikkers tegen en ook een uitkijkpost. Al snel zaten we op de markt in Coevorden waar we ons zondigden aan Appelgebak met slagroom en een goed bakkie koffie. Overnachtingsadres was snel gevonden, hotel de Vlijt / kasteel Coevorden.

Wat een mooie verhalen. Ik geniet ervan.

Hilde van Meerveld

Wat leuk, dat jullie zo heerlijk samen deze fietstocht doen en samen genieten van de dingen, die jullie onderweg tegenkomen.