Rondje Drenthe Dag 7

Vandaag: Coevorden- Meppel. Last best. Gisteravond gegeten in Kasteel van Coevorden het enige kasteel in Drenthe. Het is ontstaan bij de plaats in het moeras waar je kon oversteken. Zo'n plaats heet in het Oudsaksisch een "voorde" Een strategisch punt op de doorgangsroute van Friesland en Groningen tot ver in Duitsland. We zaten lekker buiten aan de dis, maar moesten echt voor 20.30 uur naar binnen want code ROOD was hier van toepassing veel sterke wind en hoosbuien. In de middag nog even langs "Ganzen Geesje" welke herinnerd aan de ganzenhoedsters welke een troep ganzen door het centrum van Coevorden richting Markt leidt. We waren op tijd voor het ontbijt, want de ene gast na de andere gast betrad de ontbijtzaal. Bij vertrek was er nog wel wat wind maar het was droog. Snel hadden we Coevorden achter ons gelaten en kwamen in aan in Dalerpeel. In het gebied Dalerpeel zijn de sporen van turfwinning en ontginning. Het landschap is een afwisseling van kleine verveningen met bijbehorende keuterijen (kleine boerderijen). In Elim passeerde we het monument Pullevaar. Vervoer van melkbussen(pullen) per bok naar de zuivelfabriek in Hoogeveen. De Pullevaarders werkten op jaarcontracten en tweemaal per maand werd het loon uitbetaald. In Zuidwolde onze koffiebreak bij Cafetaria Eethuis" Het Busstation" nu een geen appelgebak erbij maar een Zuudwoldiger Soes, met Boerenjongens en Advocaat en doordrenkt met vloeibare chocolade en in de soes heel veel slagroom. Het opstappen op de fiets ging nog goed en Renée had daarna echt de snelheid erin. Veeningen en De Wijk volgden snel achter elkaar op. Nog even de A28 overstekken en de laatste kilometers langs de Omgelegde Hoogeveens Vaart volgen en voor het plaatsnaam bord MEPPEL was even een moment van pauze voor het in ontvangst nemen voor Renée van een herinneringsmedaille! voor het uitrijden van RONDJE DRENTHE. Het was voor haar de eerste maal om zeven dagen achterelkaar te fietsen met regelmatig veel tegenwind en windstoten tot wel 69 km per uur.

Reneé, je was echt een topper.
Tevens wil ik alle schrijvers welke een reactie hebben achter gelaten op 7 dagen Rondje Drenthe bedanken voor hun reactie ook namens Renée.

Leuk dat het allemaal gelukt is en toch nog wel redelijk weer, ondanks de wind. Gefeliciteerd Renée!

Jopie

Zo te lezen hebben jullie en super week gehad in het mooie Drenthe!

Ria.

Reneé de medaille heb jij met recht verdiend.

Arne

Moeders heb je verdiend met veel respect 🥰

Super Renee.
Voor herhaling vatbaar.

Het appelgebak en de soezen hebben jullie er meteen weer afgefietst. Al met al klinkt het als een geslaagde tocht voor jullie beiden. Knap vol gehouden, Renée! Ik ben benieuwd of het voor herhaling vatbaar is. Groeten uit Engeland.

Mooie week en ervaring om op terug te kijken!

Ron

Leuke en leerzame verhalen Jan nog een prettige thuis reis