Reivers Cycle Route & Coast to Coast Route 2020

Reivers Cycle Route "RCR"  en  Coast to Coast "C2C" Route.

Reivers Cycle Route is genoemd naar de Border Reivers,  de plunderende familieclans die in het grensland in de 15e en 16e eeuw terroriseerde.  Start vanuit Tynemouth/ Newcastle. Na de verplichte ceremonieel dippen van het achterwiel in de koele Noordzee is de start van de tocht.

Overzicht dagetappes:                                          Bijzonderheden:

10 juni Amersfoort - IJmuiden 80 km.  Vertrek Ferry 17.30h naar Newcastle
 11 juni Newcastle - Bellingham 75 km.  Overnight stay: Bay Horse Inn
 12 juni Bellingham - Newcastleton 70 km.         Overnight stay: Liddesdale Hotel
 13 juni Newcastleton - Carlisle 75 km.  Overnight stay: Abbey Court Guest House
 14 juni Carlisle - Workington 85 km.  Overnight stay: Waverley Hotel
 15 juni Workington - Keswick 90 km.  Overnight stay: Fern Howe Guest House
 16 juni Keswick - Alston 88 km.  Overnight stay: YHA Alston
 17 juni Alston- Newcastle 107 km.  Overnight stay: 91 Aparthotel
 18 juni Newcastle - IJmuiden  Vertrek ferry 176.00h naar IJmuiden
 19 juni IJmuiden - Amersfoort 80 km.

Vanuit Newcastle is de start van het eerste gedeelte van deze 7-daagse fietstocht in Engeland. Te beginnen met Reivers Cycle Route  (RCR) is een fietsroute die het noorden van Engeland doorkruist. De route is een grensroute en loopt grotendeels door het vroegere zo turbulente grensgebied tussen Engeland en Schotland. Gaat door Northumberland en zelfs een klein stukje in Schotland.

Officiële startpunt is Tynemouth aan de Noordzee en het eindpunt Whitehaven aan de Ierse Zee. Op de RCR zijn veel overblijfselen van versterkte gebouwen als Pele Towers en (Bastles) versterkte huizen te bewonderen. Fietslengte is +/ 275 km. en het hoogste punt is bij Scotch Know zo'n 366 meter.

De C2C route loopt bijna parallel aan de RCR en start in Whitehaven. Omdat de RCR precies andersom loopt en in Tynemouth begint, en eindplaats van de C2C, wordt het ook wel de return C2C genoemd.   Totale rijafstand wordt dan +/- 550 km.

Een weetje over hellingen:

Bij een helling/ klim staat aangegeven in procenten (%) hoe steil deze is. Maar wat betekent dat?Een helling van 3% zal op 100 meter horizontaal 3 meter stijgen en een helling van 10% zal op de 100 meter horizontaal 10 meter stijgen. Dit is iets anders dan de hellingshoek in graden. Een (niet meer omhoog te fietsen) stijging van 100 meter op een horizontale stuk van 100 meter procent is 45 graden. Beetje wiskunde:  De werkelijke afstand van punt A naar punt B wordt dan:  (100 meter x wortel 2) = 100x 1,412= 142 meter.

De steilste weg in Engeland:

De Hardknott Pass is een bergpas in het Lake District met een hellingsgraad van 33% op sommige stukken en aan de westelijke kant ligt het Hardknott Roman Fort. Hoogte is 549 meter.  De Oudnoorse woorden harthr en knutr betekend harde steile rots

De Hardknott Pass werd door de Romeinen rond 110 n.Chr. onder het bewind van Hadrianus  aangelegd om hun garnizoenen te Kendal en Amleside  via dit kamp te verbinden met het fort in Ravenglass aan de westkust waarvan nu enkel nog het badhuis rest. De weg werd niet meer onderhouden na het vertrek van de Romeinen in het begin van de 5e eeuw maar bleef later een onverharde route voor pakpaarden  Er bestaat een document uit 1138 dat de passage van monniken over de pas vermeldt.

Een groep hoteliers probeerde rond 1880 de weg te verbeteren om toeristen aan te trekken. Rond 1891 zagen ze in dat hun inspanningen geen succes hadden. Toch had de route enige populariteit bij fietsers en vroeggemotoriseerden. Deze laatsten slaagden in 1913 voor het eerst in hun opzet. Een tijdschrift beschreef het traject als moeilijk in westelijke richting, onbarmhartig richting oosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebied gebruikt voor tankoefeningen. Na de oorlog werd de oorlogsschade hersteld en de weg geasfalteerd.

Bij een evenement zoals RCR en C2C  hoort natuurlijk ook een Wielershirt of T-shirt:

Wielershirt:

Hadrians Wall Cycle Route & Reivers Cycle Route

Leuke planning voor 2019 Jan. Ziet er leuk uit en heel fatsoenlijke afstanden voor jouw doen. Zal het allemaal volgen.

Karel

Ziet er leuk en ook uitdagend uit maar kijk uit voor plunderaars

Mooi tocht in een prachtig land! Denk ook aan genieten van de lokale drank uisge-beatha!

Mooi Schots Keltisch woord voor Whiskey of wel LEVENSWATER. Bóidchead

Leuke en uitdagende fietstocht Jan. Toch zo’n 740 km op de fiets. Geniet er vooral van. Succes straks.

Henk Kleijer

Goed bezig Jan, De voorbereidingen zijn ook al leuk. Geniet er van.