Jan Ouwerkerk op reis naar......

Radfahren im Sauerland

Woensdag 1 juli 2020

24ste Buitenland tocht en nu voor de tweede maal naar Nordenau im Sauerland. Een groep van 5 wielrenners en één verzorger(kok) zijn woensdag 1 juli afgereisd vanuit Amersfoort naar Nordenau +/- 300 km. Ondanks wat verkeershinder in Duitsland was iedereen mooi op tijd gearriveerd om te kunnen starten met de Openingstocht. (starttijd 15:41)

Openingstocht:Na een korte steile afdaling van een kleine 300 meter met zo'n 12% ging het rechtsaf. De afdaling ging verder voor zo'n 5 km om vervolgens na deze afdaling rechtsaf te gaan en via Winkhausen naar Gleidorf. Mooie gelijkmatige klim volgde richting Bad Fredeburg. Aan de top aangekomen ging het naar Holthausen. Na Holthausen een zeer bochtige afdaling, was wel goed opletten voor de bochten en grit op de weg. Bij Niedersorpe linksaf de L742 voor een lange klim naar Alstastenberg met een gemiddelde van zo'n 5%. In Alstastenberg stonden de vier op mij te wachten ( wat alle dagen zou gaan gebeuren / geen sterke klimmer). Alstastenberg ligt op bijna 800 m hoogte. Links of rechtsaf? Wij Doortrappers gaan linksaf want als we rechtsaf gaan dan zijn we na een afdaling van 4 á 5 km. in Nordenau. Linksaf is richting Winterberg en na 1600 m rechtsaf en duiken voor een kleine 7 km. naar beneden, hoge snelheden kwamen op de teller te staan. Het was wel goed opletten in deze wel bochtige afdaling en de passerende auto's welke volgens mij hier dagelijks de overlevens strijd aangaan van blijf ik op de weg of hang ik in de bomen. Na Westfeld namen we de K18 naar Nordenau voor de laatste klim een kleine 3 km. met als toetje de 300 meter steile klim van zo'n 12% naar Appartementen Edel. Deze afdaling- en klim van zo'n 300 meter komen we dan ook elke keer tegen bij start en aankomst.

Na Hertog Jan (bier) en douchen werd de tafel gedekt door Gerard (kok) en konden we aanschuiven voor: 1-Italiaanse tomatensoep met balletjes, 2- Spaghetti Bolognese, 3- Tiramisu, uiteraard vergezeld met een mooie Rode Wijn.

Rit gegevens: afstand 43 km. - Hoogteverschil 643 meter- Tijd 2:03. Bij start lichte regen

Donderdag 2 juli 2020

Na een stevig ontbijt om 10.00 h de start van wat naderhand zou blijken een stevige fietstocht en veel klimwerk. Na de sterke afdaling van de 300 meter nu eens linksaf voor direct een klim van 4 km. naar Alstastenberg met als hoogte percentage 6% maar goed we komen weer op de 800 meter hoogte uit. Na deze klim is het in gepaste tempo naar Winterberg. Wel even goed opletten dat je voor de tunnelbuis rechtsaf gaat om Winterberg in te kunnen rijden. Winterberg stad telt 13.000 inwoners. Bekend om skigebied met zo'n 82 ski- en rodelpistes. Leuk om te weten maar wij De Doortrappers komen om te fietsen. We waren snel uit Winterberg om onze weg te vervolgen. Na passage van tweede rotonde (B326) namen we de K50 en via Elkeringhausen (mooie lange afdaling +/- 3km.) kwamen voor onze eerste maar wel pittige (correctie zeer pittige)- klim vanuit Küstelberg. Direct de 14%, vlakt vervolgens af naar 6 á 7% met als toetje 21% over een kleine 100 meter. En zoals eerder geschreven de 4 stonden op mij te wachten want ik ben niet een sterke klimmer. Dat gehad hebbende werd er kop over kop gereden. Uitgestrekte weide- en akkerbouwgebieden. Na Oberschiedorn en einde van L854 rechtsaf de L617 richting Medebach nu ging het op en neer richting Hallenberg we zaten nu op zo'n 50 km. dus tijd voor een stop. Geen stop met als reden onze weerman Karel wilde graag doorrijden want er komt regen aan en hij heeft hekel aan om nat worden behalve dan van sportzweet, dus na overleg doorrijden. Vanuit Hallenberg stond vanaf Wunderthauser Strasse een lange maar zeer pittige klim op ons te wachten, starten met 4 á 5% en loopt dan op tot over de 12%, wegdek vergelijkbaar van wat je zeer veel vuldig tegen komt in België slecht asfalt, gaten, scheuren maar ja dat was in de klim. Na einde klim géén Doortrappers welke op mij stonden te wachten. Reden hiervoor lichte regen voor mij een reden om mijn regenjasje aan te trekken. Afdaling naar Wemlighausen ging met gepaste snelheid en in het dorpje aangekomen stonden de vier onder een afdakje op mij te wachten. Na een kort gesprekje ben ik doorgereden om via de B480 richting Dödesberg aan te houden en vervolgens te starten met een klim van 12,5 km. via Girkhausen, Neuastenberg naar Winterberg. Op de weg naar Winterberg mogelijkheid voor een koffie break maar onze weerman stelde voor om maar door te rijden om een eventuele regenbui te voorkomen en we waren toch niet zo ver af van Nordenau. Wel even gesproken met groep motorrijders welke uit Hengelo (Overijssel) kwamen dus voor Herman een reden om Twents te gaan proat'n. Twee motorrijders kwamen zonder mondkapje het restaurant niet binnen, gelukkig kon ik deze twee een mondkapje geven. De groep was inmiddels weggereden dus in mijn uppie richting Kahler Asten Berg voor één na de laatste klim van deze dag. Kahler Asten Berg ligt op een hoogte van 841,9 meter en is op twee na de hoogste berg in Rothaargebergte .

De afdaling is het zelfde als de klim van Kahler Astern Berg. Na afdeling links af en na 1 km. wederom linksaf voor de afdaling naar Westfeld en na deze afdeling de weg vervolgen naar Nordenau met als afsluiter de pittige klim van 300 meter naar Appartementen Edel.

Na einde rit voor De Doortrappers een gele rakker (sportmannen toch). Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Carpaccio, 2- Zalm op vel gebakken met gekookte aardappeltjes en bospeen met witte bechamelsaus, 3- Ijs met aardbeien en alles vergezeld met witte wijn.

Rit gegevens: afstand 105 km. - Hoogteverschil 1870 meter- Tijd 5:56

Vrijdag 3 juli 2020

Na opkomst stond de tafel al gedekt. Voor een enkel werd op verzoek eieren met ontbijtspek klaargemaakt en voor een ander stond een gekookt eitje naast zijn bord. De wind was duidelijk aanwezig en ook temperatuur was net even boven de 10 gr.C dus voor de meeste een reden om gepaste wielrenkleding aan te trekken. Ik zelf heb ook maar beenstukken aangetrokken (koukleum). Vertrek, weer de afdaling naar Oberkirchen. In Oberkirchen 1e weg linksaf Kirchstrasse/ Galenstrasse met direct aanval van een klim over 2 km. met 7% , richting Grafschaft en vervolgens richting Fleckenberg aanhouden. Vanaf Kappellenstrasse in Fleckenberg was het klimmen geblazen of liever gezegd hebbende op de pendalen staan, duwen en trekken want het ging maar omhoog en de percentages liepen ook omhoog. Op einde klim zaten 4 Doortrappers op een bankje bij te komen, ik ben maar niet gaan zitten maar doorgereden. Op 40 km. de koffie break, mondkapje op , naar binnen, naam noteren met tijdsbinnenkomst en koffie met gebak bestellen. Bij vertrek uitaard betalen en vertrektijd noteren (Corona regels) Nog even iets door klimmen en daarna een fantastische afdaling met redelijk wat tegenwind en de temperatuur was ook niet echt lekker. In plaatsje Au rechts aanhouden. Na Rüspe de L553 volgen met een lange en toch wat lastige klim naar Oberhundem. Snel volgden dorpjes op elkaar, In Geierbrück de Gleierstrasse in via Bracht naar Bad Fredeburg. Druk verkeer in Bad Fredeburg en na wat valsplat (inmiddels waren we natuurlijk aan wat klimwerk gewend) linksaf naar Holthausen. Deze weg kenden wij al van de Openingstocht. Even voor Niedersorpe halt gehouden en aangegeven dat ik op eigen tempo de klim van 13 km. zou maken.

Voor de klim rechts bevindt zich Galerie in der Waldemai - Niedersorpe. Zeer zeker de moeite waard om te bezoeken.

Na deze klim aangekomen op Alstatenberg en nu rechtsaf naar Nordenau voor de laatste 5 km. maar dan dalen met zo'n 6% en de laatste 300 meter natuurlijk weer de pittige klim naar Appartementen Edel.

Na einde rit voor De Doortrappers een gele rakker (sportmannen toch). Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Mosterdsoep, 2- Schnitzel met gebakken aardappelschijfjes en sperzieboontjes en champignonsaus. 3- Fensjes met warme kersen en Ijs. En alles vergezeld met bier.

Rit gegevens: afstand 101 km. - Hoogteverschil 1920 meter- Tijd 5:27 * Sterke wind en fris.

Zaterdag 4 juli 2020

Voor het ontbijt Ron gefeliciteerd met zijn verjaardag. Weer een jaartje erbij maar hij fietst momenteel de straatstenen uit de weg. Gelukkig zijn er in dit gebied niet zoveel straatstenen. Na het ontbijt stonden De Doortrappers snel klaar voor vertrek, temperatuur was wat milder en zal in de loop van de dag steeds meer oplopen. Na de korte afdaling van de 300 meter, linksaf en stond de klim naar Alstatenberg weer op ons te wachten. Na deze klim ging het richting Siedlinghausen en om daar te komen heb je een afdaling van zo'n 8 km. Zaterdag dus goed opletten, op het overige verkeer zowel opkomend als dalend. Een van de acht Porsches dacht dat hij op de Hockenheimring zat, gelukkig goed gegaan. In Sindlinghausen ging het via de Inselstrasse (L740) richting Walbecke. Na Walbecke op 23,5 km. van de tocht rechtsaf de K19. Een mooie weg via Obervalme naar Ramsbeck. Passeerde veel campings. In Ramsbeck gingen Jan en Herman rechtsaf richting Andreasberg en de overige drie onderleiding van Ron de weg vervolgend om vervolgens de gehele route te rijden. Afscheiding was op 34 km. Reden: Jan had steeds meer problemen met zijn rug tijdens het klimgebeuren en Herman vond het ook wel genoeg om niet de gehele afstand te rijden.

Vervolg verhaal Jan en Herman. Na de pittige klim Auf'm Heidfeld komen we aan bij Parkhotel Andresberg (gesloten) dus klimmen we door naar Fort Fun Abenteurenland * Daar even halt gehouden, wat gegeten en daarna onze weg vervolgd met een mooie maar steile afdaling naar Elpe. En vervolgens naar Siedlinghausen. Ja, eindelijk koffie bij Gasthof Lingenauber, in tuin gezetten maar wel weer een formulier invullen (Corona regels). Na de koffie op voor de laatste klim en daarna de laatste afdaling naar Nordenau. Laatste klim 13 km. via Sorpestrasse over water Renau en Gutmecke. In bocht staat een kapel met rondom keien met daarop vermeld de namen van wielerclubs. Aangekomen in Altastenberg einde weg rechtsaf voor de laatste afdaling naar Nordenau voor de laatste 5 km. maar we dalen met zo'n 6% en de laatste 300 meter natuurlijk weer de pittige klim naar Appartementen Edel.

Einde rit voor Jan en Herman met daarmee einde Radfahren im Sauerland. Na een gele rakker de douche genomen, en de wielrenkleding naar een van de twee wasmachines gebracht, welke vervolgens na het wassens in de droger. Dus alles schoon gewassen naar huis om de vrouw niet op te zadelen met wielrenkleiding welke nog moet worden gewassen. Na ongeveer twee uur later kwamen de overige drie Doortrappers (Karel, Henk en Ron) binnen.

Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Vermilcellisoep 2- Kipfilet met gebakken aardappelblokjes en sperzieboontjes, salade - Appel strudel met ijs.

's Avond TV gekeken naar Duitse bekerfinale tussen Bayer Münchennen Bayer Leverkusen met als eindstand 2-4

Rit gegevens: Jan en Herman afstand 65km. - Hoogteverschil 1480 meter- Tijd 3:30

Rit gegevens: Karel, Henk en Ron afstand 100 km- Hoogteverschil over de 2000 meter- Tijd 5:30

Zondag 5 juli 2020

Na het afhalen van de dek-en kussen overtrekken en het verzamelen van de gebruikte handdoeken en het inpakken van de tasse, volgde een vluchtig ontbijt. Voorgaande avond was de keuken zo goed als mogelijk schoongemaakt en de afvalzakken in de desbetreffende containers aan de straatzijde gedumpt. Afscheid genomen volgens de Corona regels en wegwezen. We hebben mooie fietsdagen gehad zonder ongelukken en zonder lek gereden. Over het algemeen redelijk weer wel veel wind met soms enige regendruppels maar we zijn DE DOORTRAPPERS en voor elk geldt:

I'm in competion with no one but myself. I run my own race. I just aim to improve, to better than I was before.

Op naar de volgende Buitenlandtocht:

Auf zur nächsten Auslandsreise - On to the next trip aboard - En el próximo viaje el extranjero

loek

hartstikke leuk en onderhoudend verslag. bravo! weer geflikt!

Roel

Ik blijf het maf vinden om je op zo'n leeftijd nog af te matten, maar heb veel respect voor jullie en zou willen dat ik het kon. Heel knap werk !

Henk Wegeling

Weer een mooie belevenis, Jan. Genoten van je verhaal !!

Jopie (appartementen “Edel”

Super leuk om te lezen, zeker ook omdat ik veel plekken herken.
Petje af voor iedereen. Knap dat jullie iedere keer weer het laatste stukje omhoog komen. Vind ik met wandelen al een hele klim ; !

Stijn Hermans

Mooie tocht Jan, ben je tóch nog weg geweest! Groet, Stijn.

Karel de doortrapper

Jan het is mooi verslag van wat we hebben gedaan op naar de volgende buitenlandtocht.

Renee

Lieve Jan, jullie hebben het weer achter de rug. Mooi verhaal neer gezet, jammer dat het weer niet altijd mee werkte. Voor 2021 ga je zeker weer iets organiseren. Al met al ik vindt het TOPPIE wat jullie hebben gedaan. ??