Laatste trainingsrit voor aanvang Grenstoertocht (7 juni / 16 juni)

Vandaag de Jan Janssen racefiets genomen inplaats van de toerfiets om samen met Herman, Ron en Karel vanuit Harfsen een tocht van zo'n 100 km. te gaan rijden. Harfsen ligt in de Kring van Dorth. Kring van Dorth was honderden jaren een hoge heerlijkheid waar de heer van Dorth de dienst uitmaakte. Na een bestuurlijk onrustige periode in de Franse Tijd werd op 1 januari 1818 op de grond van de oude heerlijke rechten een zelfstandige gemeente onder naam Dorth. Na +/- 50 km. gereden te hebben komen we aan in Zwiep, bekent om: de Witte wieven; heksen, elfen of spoken? In Nederland kregen de witte wieven echter karakteristieken mee die ook aan elfenof heksen werden toegedicht. De wieven woonden vaak in grafheuvels en werkten 's nachts op het land van de boer in ruil voor een beloning. De sage van de witte wieven bij Zwiep. Een jonge man begeeft zich richting de wittewievenkuil en spreek hij de woorden uit: "Witte wieven wit, hier breng ik oe het spit, zie maar dat je het gebroad erbij krijgt kriegt"

Ria

Dat hebben jullie netjes gedaan.
Heel veel plezier en veilige kilometers met je aankomende
toertocht.

Arne Ouwerkerk

Dat met deze warmte.

Hoi Jan, ik ga je een hele goede tocht toewensen, is wat anders dan Engeland, maar dat dan maar volgend jaar. Hou ons op de hoogte !!
Groetjes Henk

Karel

Jan nogmaals bedankt voor deze rit door het autoluwe regio maar met veel landbouw verkeer . Ja de boeren waren druk aan het werk moet ook gebeuren.
Jan met succes met je grenstocht.

Hilde van Meerveld

Respect voor je fietstochten. En dat met die warmte......Ik ben erg benieuwd naar je wederwaardigheden op je grote tocht. Zet ‘em op!!!

Bob

Hoi Jan,
Wat is dat met die witte wieven?) Je ging toch fietsen? Grapje: leuk om geschiedenis mee te krijgen uit Harfsen.

Liz

Leuk al die wetenswaardigheden.

Herman

Jan, ik wens je de komende week prachtige routes en droog weer. Geen problemen
met je fiets (lekke banden) en dat je weer gezond mag terugkeren.

Gevonden! Mooie fietsweek volgende week met alleen maar voorspoed!

Jan,ik wens je hele leuke en gezellige fietsdagen toe. Geniet van de leuke plaatsen die je onderweg tegenkomt. Mooi weer is ook belangrijk. Nogmaals, ik ben trots op je. Liefs Renee.