Jan Ouwerkerk op reis naar......

Aanrijden voor de start Grenstoertocht

Samen met Renee opgereden naar station Amersfoort voor mijn treinreis Amersfoort-Groningen 11.04 vertrek en aankomst 12.42 in Groningen met twee stops te weten Zwolle en Assen..

Stationshal Groningen is echt een juweeltje om te zien. Vanaf het station is het snel naar de binnenstad van Groningen wel even wennen want alles is eenrichtingsverkeer, maar na enkele minuten stond ik op het Marktplein en de Martinitoren. Kent Amsterdam veel fietsers ook hier het geval, komen van links en rechts. Terrassen waren met het mooie weer goed bezet, dus omzet voor de horeca. Ik had het al snel gezien dus op de pedalen en in oostelijke richting Delfzijl. Groningen - Delfzijl is een peulenschilletje ( 30 km.) Om niet al te vroeg aan te komen bij Vrienden op de Fiets in Delfzijl de route door het zeer platteland gemaakt en een aantal kerkjes aangedaan wel of niet op een terp zijn gebouwd, zo ook de kerk van Westerwijtwerd,

De eerste schriftelijke vermelding van de naam Westerwijtwerd is die in de ca. 1000 opgemaakte lijst in inkomsten van de abdij Werden uit de goederen in Friesland. De bezochten kerken zijn onder gebracht in de Stichting Oude Kerken Groninger Kerken. Rondom deze kleine kerken vind je oude grafzerken, grijs en zwart, het oudste graf wat ik heb kunnen ontdekken dateert van 1828. Maar nergens een bloemetje. In Loppersum een koffiebreak genomen en met echte Amsterdammers gesproken. Om +/- 17.00 gearriveerd bij Vrienden op de Fiets. Morgen de officiële start van de Fietsen langs Nederlandse - Duitse grens.