Grens Toertocht Dag 2

Vandaag de start vanuit Delfzijl naar Bourtange. Na een perfect ontbijt en klaarmaken van een lunchpakket ging het richting centrum van Delfzijl. Vroeger kwam ik regelmatig in het Delfzicht ziekenhuis voor mijn werkzaamheden maar het ziekenhuis staat nu afgeschermd met hekwerk en gaat t.z.t. tegen de vlakte. Patiënten moet nu naar Scheemda. Na foto te hebben van de Waterpoort * stelt weinig voor, de poort en Delfzijl liet ik snel achter mij. Eerste kilometers waren een zeer saai veel bedrijven en ontelbare windmolens, de wieken draaide niet dus wind stil. Na Farsum op de Valgenweg kom je begraafplaats Oterdum tegen.

Oterdum is in de jaren zeventig volledig afgebroken om verbreding van de zeedijk van de Eemsmonding, die op deltahoogte moest worden gebracht. Ook zou het industriegebied Oosterhorn doorlopen tot hier, maar het terrein ligt nog braak. Hier stond ook een kerkje met rondom graven de kerk is ook afgebroken en op de plaats is een monument geplaatst in de vorm van een hand en vervaardigd door de Groningse kunstenaar Thees Rijkhold Meesters. Niet lang daarna passeerde ik een klein plaatsje Borgsweer met slechts 120 inwoners, Het duurde niet lang en Woldendorp doemde en van hier uit was één rechte weg van zo’n 14 km naar Nieuwe Statenzijl daar moest de eerste foto worden gemaakt van de Grens Toertocht. Over Westerwoldse Aa en dan 250 meter over zandpad. Zoeken, zoeken maar geen grenspaal nr 1231 gevonden wel brandnetels.

Dus maar een andere paal direct aan de Nederlandse zijde op gevoelige plaat vastgezet, De tocht werd nu in zuidelijke richting voortgezet na Drieborg ging het richting Bad Nieuweschans. Bekend om zuivere wellness het heilzaamste water van Moeder Aarde. Ik ben maar door gereden want na mijn fietstocht neem ik een douche van het Bourtange(se) water. De route heb ik iets aangepast want vanaf Rhederburg ben ik gereden om een stukje over Duitse wegen te fietsen, Na Rhede ging in een redelijk tempo richting Bourtange, Een kilometer boven Bourtange moest ook de grenspaal vastgelegd worden en ja hoor gevonden,

Geweldig zo’n stuk steen midden in het land wel opletten voor de boer dat hij de grenspaal niet omver maait. Na voldaan gevoel van het is me gelukt was het nog maar 4 km fietsen en dan zat ik aan de koffie op het pleintje in Bourtange met daarna een alcoholvrij biertje,

Redelijk op tijd mij gemeld bij Vrienden op de Fiets voor de overnachting en natuurlijk ook het heilzame water voor het zweet af te douchen want het was vandaag een warme fietsdag en geen wind. O’ja gereden 80 km.

Roel

Weer een leuk verslag Jan!

Zo te zien en gelezen te hebben, weer een hele mooie dag gehad.Top.groetjes..

Hans

Mooi verhaal Jan, goed geschreven ?Veel fietsplezier in de vervolgroute.

Wel een teleurstelling om de eerste grenspaal niet te kunnen vinden. Maar paal 2 heeft het gelukkig goed gemaakt. Succes met de zoektocht morgen!

Ha Jan, volgende keer wel een duik nemen in het thermaal water van Bad Nieuweschans en aansluitend hapje eten daar. Allebei heerlijk om te doen.

De plaatsen kwamen mij bekend voor.
Heerlijk fietsen daar.
Wij gaan een paar keer per jaar naar Bad Nieuweschans. Ik heb er veel baat bij.
Op naar de volgende grenspaal.

Mooi verhaal, Jan !!

rinus

En nog vele mooiedagen en km