Grens Toertocht Dag 3

Mijn 2e overnachting bij de boer en boerin, beide mijn leeftijd dus jong. Na het douchen was exact om 18.00 uur het avondeten: Voor aanvang het gebed daarna kwam een pan van 5 liter op tafel vol tot aan de rand met groentesoep en heel veel ballen. Daarna het hoofdgerecht: 3 pannen op tafel, pan 1 met grote gekookte aardappelen, pan 2 gekookte andijvie en pan drie een groot stuk vlees welke door de boerin vakkundig werd verdeeld. Extra was een schaal met gekookte rabarber (daar hou ik niet van). Nagerecht biologische Yoghurt. Daarna als afsluiting werd er nog voor gelezen uit de Bijbel. Zodat is ook weer een ervaring. Beide zijn NIET gevaccineerd tegen het coronavirus want de Almachtige God beschikt, ‘s Avonds gingen nog enkele honden tekeer, zaten achter een steenmarter aan (‘s morgens vernomen) Vroeg wakker dus vroeg aan het ontbijt. Wit of bruinbrood maakt niets uit dikke gesneden plakken, uiteraard verse eieren en kaas. Nog even terugkomen op de 5 liter soeppan. Resteren hoeveelheid werd in 1 liter bakken geschept en daarna de vriezer in, gemakkelijk als weer nieuwe fietsers langskomen voor een overnachting.

Even tegen half negen werden drie kanonskogels afgeschoten, dus startsein voor vertrek.

Het beloofde en mooie fietsdag te gaan worden, de zon liet zich al spreken en wind die was er niet. Na een kleine 8 km was het fietsen langs Ruiten Aa kanaal welke tussen Veelerveen en Ter Apel in de streek Westerwolde loop. Dient voor afwatering maar ook voor recreatie doeleinden.

Na einde kanaal de N366 genomen richting Duitsland voor de grenspaal nr. 170. Wederom weer zoeken, maar de grenspaal waar ik naar aan het zoeken was is waarschijnlijk door Obelix meegenomen. Wat voor in de plaats is gekomen zijn twee ijzeren palen voor zien van de vlag kleuren Duitsland en Nederland en met een QR-code.

Terug naar de N366 om vervolgens Emmer-Compascuum en daarna Borger Compascuum aan te doen. Via Zwartemeer wat een veenkolonie is en ontstaan op het bovenveen naar Coevorden. Enkele km voor Schoonebeek staan veel Jaknikkers. Jaknikkers is een populieren benaming voor het bovengrondse deel van een pomp die aardolie uit de grond pomp. Deze methodeis nodig daar waar de aardolie taai en stroperig is en niet door middel van opstuwend water of gas spontaan naar boven komt.

De laatste kilometers waren deels langs het Coevorderkanaal, nog even wat kriskras door het landbouwgebied en bosgebied om uiteindelijk in Hardenberg te eindigen. Op Ja, hoe was het weer vandaag?? Gemeten op Garmin 31 gr.C Vandaag op de teller 90 km.

Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt .

Wel weer een leuke ervaring.

Mooie tocht, Jan en leuk om bij al die verschillende mensen te logeren, afgelopen avond ook geen TV gekeken?

Jan, je schrijft goed, de boeren familie zie ik zo voor me
Nog een fijne tocht

Arne Ouwerkerk

Leuk verslag. Gezellig bij. De boer

Hans

Weer een mooi verhaal Jan, leuk het verhaal van die Christelijke boer en boerin. Het woord van God kan nooit kwaad. Heb daar een aantal jaren geleden alweer wat projecten gedaan maar vond het in de winter een troosteloos gebied.

Ja,weer een leuke fietsdag gehad. Weer heel wat dingen beleefd,bv.bij de boerenfamilie. Morgen zit je al weer op de helft van je tochten. Weer een fijne dag..

ron meijer

Die bijbel is wel goed voor je jan leer je dat ook eens . Je hebt prachtig weer om te fietsen leuk die verhalen ga zo door

Ik heb een hekel aan rabarber en gekookte andijvie vind ik ook niks, maar de ervaring op de boerderij is goud waard! Strak regiem en de tijd lijkt er te hebben stilgestaan. De ontwikkelingen rondom de grenspalen vind ik ietwat teleurstellend. Fiets ze!