Grens Toertocht Dag 4

Gisteravond buitenshuis gegeten bij café-restaurant Mulder te Hardenberg. Een stuk plat geslagen varkensvlees of te wel een schnitzel met friet en om het compleet te maken met doorgekookte asperges en een bakje mayonaise. De smaakpapillen hadden daar toch moeite mee, daar in tegen het vers getapte biertje smaakte beter. Na een goede nachtrust en een goed ontbijt en de deur achter mij dicht te hebben getrokken weer op het stalen ros en hup naar Oldenzaal zo’n 90 km verder . (Op de fiets dan) Vanaf de start ging het direct over rustige goed geasfalteerde wegen richting Kloosterhaar. De N343 gaf halverwege een probleem met wegwerkzaamheden dus de route moest worden aangepast om toch in Langeveen te komen maar naar enkele extra kilometers toch in Langeveen gearriveerd. Vanaf hier werd de route alleen mooier en resulteerde in een bezoek aan Het huis te Breckelenkamp Lattrop-Breklenkamp. Dus foto’s nemen, ik niet alleen maar een echtpaar uit Limburg.

Na enkele foto’s te hebben genomen werden we vanuit het huis toe geroepen met “ het is hier privé terrein dus wegwezen” Wel daar gingen we dan, maar we moesten toch nog zo’n 50 meter lopen en bij het hek aangekomen was deze gesloten ( elektrische bediening vanuit het huis). Bellen konden we niet omdat de bel aan de andere kant van het hek zat. We mochten van geluk spreken want het duurde niet lang of medewerkster van zorg aan huis melde zich via de bel en het hek werd geopend.Huis Breckelenkamp is een voorbeeld van een 17de - eeuwse Oost-Nederlandse havezate en bekend om zijn monumentale eiken en beuken.

Via Mander naar Vasse om uit eindelijk Ootmarsum aan toedoen. Ootmarsum rond 1300 stadsrechten verleend. Bekend om Kunst Galerie en de Midwinterhoorn en Vlöggeln op eerste Paasdag en tweede Paasdag een rondgang van acht Poaskearis. Rond 17.00 uur lopen de Paoskearis rondom de boaken,geven elkaar een hand en lopen ze al zingend naar beneden, richting centrum. (Moeten wel vrijgezelle mannen zijn) *Boaken = het paasvuur op de Paaskamp, even buiten het stadje op een weiland.

Daarna ging het door een mooi bosgebied, diverse malen de Dinkel gepasseerd om uiteindelijk in Oldenzaal uit te komen. Gereden afstand 93 km.

Nog even een reactie op grenspalen, vandaag had ik grenspaal nr. 137 moeten tegenkomen doch op de lokatie waar deze moet staan wederom niets gevonden. Keuze heb dan maar gemaakt om geen poging meer te doen voor het zoeken naar grenspalen behalve dan die bij Drielandenpunt. Maar het blijft de Grens Toertocht…..

Morgen weer zo,n 108 km te gaan. Zet em op... groetjes.

Jan

Mijn verslag voor dag 4 is nog niet af.

Hans

Weer een mooie beschrijving van de route Jan ?. Gelukkig kwam er snel een zorgmedewerker die naar binnen moest anders had je er nog wel even gestaan.

Wil

Ben je bij Tante Sien {restaurant in Vasse) geweest?
Succes morgen.

Haha, wat een verhaal; ingesloten bij Huis Breckelenkamp. Gelukkig weer ontsnapt. Gelijk heb je Jan, laat die grenspalen maar lekker zitten.

Mooi verhaal Jan , een gelukje dat je niet in de kerker bent beland !!