Jan Ouwerkerk op reis naar......

Grens Toertocht Dag 6

Nu eens geen zon maar een grijze lucht en een zuidwestenwind dus iets anders dan het de afgelopen dagen het geval was, maar ja, we moeten doorgaan. Het ontbijt met verse jus en natuurlijk een wit gekookte ei was weer goed. Bandenspanning gecontroleerd dus kon ik weer op de pedalen naar Millingen aan de Rijn dus naar het zuiden. Direct uit Dinxperlo maar een foto gemaakt van een veld met klaprozen.

De kleine dorpjes volgens snel zoals Genderen, Netterden om uiteindelijk als tussenstop uit te komen in Kasteelstad ‘s Heerenberg. Kreeg 8 september 1379 stadsrechten van Willem1 van den Bergh. Bekend is Kasteel Huis Bergh. Huis Bergh is het grootste waterburcht in Nederland.

25 juli 1605 overleden Mechteld ten Ham,was een vrouw die in het begin van de 17e eeuw leefde in het stadje ‘ s Heerenberg. Ze werd bekend omdat ze op beschuldiging van hekserij werd veroordeeld en op de brandstapel verbrand.

Na een koffiebreak op voor de laatste kilometers van deze dag, klein klimmetje en door naar Stokkum en al snel passeerde ik de grens naar Elten met een leuk centrum. Moest weer de grens over naar Lobith en Tolkamer, Van Tolkamer was het slechts 5 kilometer naar de fietspont bij Kijkwaard om de Rijn over te steken naar Millingen aan de Rijn. Telt ongeveer 6000 inwoners en is een plaats in de gemeente Berg en Dal.

Voor vandaag een kleine 60 kilometers gereden dus ruim voor de afgesproken tijd mij gemeld bij overnachtingsadres maar dat vonden de gastheer en vrouw geen bezwaar. ‘s Avonds.een lekkere. pizza gegeten.

Patricia

Goede herinneringen aan ‘s Heerenberg en Stokkum. Prachtige groene omgeving. Een iets koelere fietsdag zoals vandaag is ook wel eens fijn. Groet vanuit De Toren.

Roel

Geniet van deze tocht Jan. Het weer zit dit keer lekker mee.

Renee

Zo te horen en te zien,weer een hele leuke dag. Interessante dingen met veel historie gezien. Dat zitten leuke verhalen aan vast.

Henk Wegeling

Weer een mooie dag !!

Hans

Weer een leuke route met veel informatie. Bij ‘s Heerenberg moest ik direct denken aan de jeugdboeken van Pim Pandoer, “De heks van ‘s Heerenberg” was erg spannend.