Jan Ouwerkerk op reis naar......

Grens Toertocht Dag 8

Wat later vertrokken dan dat ik normaliter doe, tijdens het ontbijt met Hans Vlek een leuk gesprek. Hij voorheen huisarts en zijn vrouw was psycholoog. Beide fietsen ook veel maar over het algemeen nemen zij het vliegtuig naar het oosten en fietsen in India, Thailand en Turkije. Ruim over negen uur vertrokken voor tocht van 102 km. Warm fietsen was niet nodig want de temperatuur was al zo’n 20 gr.C en daarbij was het na slechts 400 meter al direct aan de bak met klimmen.

Na Venlo gaan we de Prinsendijk op, onverhard en meer dan 6 km lang. Op +/- 5 km van het onverharde fietspad een grenspaal, en Grietjens Gericht, een gerechtsplaats (galgenveld) en grafheuvels.. In 1651 werd dienstmeid Grietje onthoofd en vastgezet op een paal. De dienstmeid was in dienst bij de secretaris van de schepenbanken in het ambt Montfort. Zij was door de dienstknecht verkracht en haar pasgeboren kind is door verstikking om het leven gebracht. Het gerecht achtte haar schuldig en ze werd vervoerd naar de gerechtsplaats en om het leven gebracht. In onze huidige tijd gaat het echt niet zo, verzachtende omstandigheden in die tijd nooit van gehoord.

Na Polsterholt was het weer direct langs de grens rijden (we zaten toen op 64 km) en gelukkig op de grensweg en uitspanning, een dancing, restaurant en een winkel met ontzettend veel koffiemerken. De goeie man zit nog geen 100 meter van de grens af en wat hij vertelde is dat de stoep voor de zaak op Nederlands grondgebied staat en de straat is Duits grondgebied.

Kleine klim ( meer vals plat) naar Koningsbosch. Temperatuur inmiddels zo’n 29 gr.C, op voor de laatste 30 km. Koningsbosch in het Limburgs De Boesj. Van hieruit ging het in een vlot tempo en door een mooi bosgebied naar Hillensberg DE. Om 15.00 uur zat de rit erop en een alcohol biertje ging er goed in, o’ sorry twee.

Later kwamen nog twee mensen aan voor een overnachting, Dus met vier man aan de dis welke uit driegangen was opgebouwd. In ieder geval smakelijk gegeten.

Mooi luitjes morgen de laatste fietsdag en dan hoop ik te staan op het Drielandenpunt Vaals. Koffie en gebak bij De Bokkerijder en natuurlijk de laatste foto van de grenspaal nr.1931.