Jan Ouwerkerk op reis naar......

Grens Toertocht Dag 8

Wat later vertrokken dan dat ik normaliter doe, tijdens het ontbijt met Hans Vlek een leuk gesprek. Hij voorheen huisarts en zijn vrouw was psycholoog. Beide fietsen ook veel maar over het algemeen nemen zij het vliegtuig naar het oosten en fietsen in India, Thailand en Turkije. Ruim over negen uur vertrokken voor tocht van 102 km. Warm fietsen was niet nodig want de temperatuur was al zo’n 20 gr.C en daarbij was het na slechts 400 meter al direct aan de bak met klimmen.

Na Venlo gaan we de Prinsendijk op, onverhard en meer dan 6 km lang. Op +/- 5 km van het onverharde fietspad een grenspaal, en Grietjens Gericht, een gerechtsplaats (galgenveld) en grafheuvels.. In 1651 werd dienstmeid Grietje onthoofd en vastgezet op een paal. De dienstmeid was in dienst bij de secretaris van de schepenbanken in het ambt Montfort. Zij was door de dienstknecht verkracht en haar pasgeboren kind is door verstikking om het leven gebracht. Het gerecht achtte haar schuldig en ze werd vervoerd naar de gerechtsplaats en om het leven gebracht. In onze huidige tijd gaat het echt niet zo, verzachtende omstandigheden in die tijd nooit van gehoord.

Na Polsterholt was het weer direct langs de grens rijden (we zaten toen op 64 km) en gelukkig op de grensweg en uitspanning, een dancing, restaurant en een winkel met ontzettend veel koffiemerken. De goeie man zit nog geen 100 meter van de grens af en wat hij vertelde is dat de stoep voor de zaak op Nederlands grondgebied staat en de straat is Duits grondgebied.

Kleine klim ( meer vals plat) naar Koningsbosch. Temperatuur inmiddels zo’n 29 gr.C, op voor de laatste 30 km. Koningsbosch in het Limburgs De Boesj. Van hieruit ging het in een vlot tempo en door een mooi bosgebied naar Hillensberg DE. Om 15.00 uur zat de rit erop en een alcohol biertje ging er goed in, o’ sorry twee.

Later kwamen nog twee mensen aan voor een overnachting, Dus met vier man aan de dis welke uit driegangen was opgebouwd. In ieder geval smakelijk gegeten.

Mooi luitjes morgen de laatste fietsdag en dan hoop ik te staan op het Drielandenpunt Vaals. Koffie en gebak bij De Bokkerijder en natuurlijk de laatste foto van de grenspaal nr.1931.

Hilde

Lijkt me heel interessant, al die contacten aan het eind van elke tocht.
En dan de mooie omgeving.
Wat een indrukken.....
Morgen dan de laatste dag alweer naar het prachtige drielandenpuntgebied.
Succes en geniet!!

Roel

Leuk zo Jan. Veel plezier morgen weer en ik zie je van de week wel weer! Groeten.

Patricia

Het Drielandenpunt en koffie met gebak, je beloning voor een pittige fietstocht! Mooie laatste fietsdag!

Renee

Wat weer een verhaal,zeg.. Vandaag de laatste kilometers, de laatste loodjes..Fijne fietsdag...

Arne Ouwerkerk

Mooi. Op naar de laaste klim. Met daarna
Een koud bier
Goed bezig pa

Jan Ouwerkerk

De laatste klim al gehad, momenteel wordt de grenspaal en toehoren opgeknapt maar wel een foto gemaakt. Koud biertje ook algenomen.

Henk Wegeling

Goed gedaan Jan !!

ron meijer

beetje late reactie ik lees niet elke dag mijn mail namelijk Maar het waren mooie verhalen Jan vooral alle weetjes je moet ze maar opzoeken Top Ik zie je gauw weer