Grens Toertocht Dag 9

Vandaag later vertrokken dan normaal want het wordt een korte rit van slechts 56 km. Na het ontbijt en twee sneetjes brood in plastiek zakje (lunchpakket) en een appel mee gekregen van José stapte ik om 9.30 uur op de fiets al snel had ik Hillensberg achter mij gelaten en ging het richting Schinveld. Kleine klimmetjes en afdalingen volgen elkaar snel op. Landgraaf snel achter mij gelaten. Via Hofstade en Merkstein kwam ik in Herzogenrath . Een stad met meer dan 40.000 inwoners met als bekendste monument Burg Rode een kasteel in het centrum. Kasteel was een grensvesting en tolkasteel en dateert vanaf 1104. Het belang van deze tolplaats kan worden afgeleid uit de fiscale lijsten van het hertogdom Brabant. Hier worden meer dan 3300 gouden guldens geínd, die de andere tolplaatsen met meer dan het tienvoudige overschrijdt. Pas sinds de grensvaststelling door het Congres van Wenen in 1815 behoort Burg Rode tot het Duitse grondgebied.

Daarna een pittige klim naar het hoogste punt van deze regio, daar waar 11 energie molens staan. De bladen draaiden niet echt snel rond maar het geluid was duidelijk hoorbaar. Zowel de klim als de afdaling ging over onverhard wegdek. Niet veel meer te fietsen naar het eindpunt van deze Grens Toertocht het Drielandenpunt, met nog wel een klim van de Viergrenzenweg maar voordien nog even de Lemierse Berg. Een steil klimmetje vanuit het gehucht Lemiers. Lengte 0,8 km, gemiddelde stijging 7,4% met een max van 11,7%. Mooi opwarmertje voor de laatste klim. Côte des Trois Frontières van de Belgische kant en Drielandenpunt van de Nederlandse kant. Lengte 3,6 km, gemiddelde stijging 4% met een max van 10,9%. Ja nog één foto van grenspaal 193 met de Grens Toertocht fietser maken maar dan kom je toch bedrogen uit want een schildersbedrijf was druk doende met opknappen van waarschijnlijk het meest fotografeerde object op het Drielandenpunt. Dus maar een foto gemaakt van het hoogste punt van Nederland 322,5 meter boven NAP welke bestaat uit drie grenspalen op een rijtje. Is dit het hoogste punt van Nederland? Nee het hoogste punt is Mount Scenery op Saba met 877 meter.

De Grens Toertocht zit er op met een totaal gereden kilometers van 777 km.

Gedurende deze fietstocht mocht ik regelmatig reacties ontvangen van b.v. leuke verhalen, wat is Nederland mooi, enz.... Dank aan al degene voor hun leuke bijdrage.

Arne Ouwerkerk

Goed gegaan pa
Ben trots op je
Tipje. Volgende keer je knieën wassen
Voor de foto. Grapje
Goed gedaan ?

Niet alleen Arne is trots maar je zusje ook??‍♂️?

Leuk dat we met je konden mee fietsen, dank voor je verhalen!

Grote klasse!
Zoveel kilometers met die hitte.
Leuk die foto.
Zo eentje heb ik ook, op dezelfde plek, van mij….maar toen had ik niet zoveel fietskilometers in de benen…..
Geniet nog even van die prachtige omgeving.
Dank voor je verslagen van de grenstour!!

Volgend jaar op naar Engeland !!!!

Hiep Hiep Hoera.! Je hebt het volbracht. Goed gedaan. Trots op je wilskracht. Mooie verhalen enz.

Herman

Gefeliciteerd met het rijden van RONDJE NEDERLAND. Ook deze kun je weer bijschrijven!

Jan Ouwerkerk

Dank Herman, even een correctie ik heb geen rondje Nederland gereden maar de Grens Toertocht deze is uit gekomen op 777 km terwijl rondje Nederland uit zal komen op +/- 1500. Maar nogmaals bedankt.

Zo, hoe voelt het vandaag in je benen. Ik heb ook genoten van je verhalen en mooie plaatjes. Blij dat je voor de 33 graden op je eindbestemming was.

Hans

Het zit er op, 777 km in de benen maar het waren mooie tochten met mooie verhalen bij elke dag. Bedankt hiervoor

Stijn Hermans

Mooi reisverslag Jan! Nu door langs de Belgisch/Nederlandse grens naar Zeeland?

Jan Ouwerkerk

Voor dit jaar staat nog gepland fietsen in Zuid-Limburg met de groep De Doortrappers. Vijf dagen heuveltje op en heuveltje af en natuurlijk het bekende klimwerk. Hopelijk volgend jaar de al drie maal uitgestelde Cycling Hadrian's Wall.