Fietsen naar ZL 05 juli

Fietsen naar ZL staat voor “Fietsen naar Zuid Limburg”. Vandaag op tijd vertrokken voor een fietstocht naar Kessel gepland 135 km wat uiteindelijk 149 km is geworden. Vanuit amersfoort ging het via Woudenberg naar Leersum. De ramptoeristen waren nergens te vinden. Ravage van de storm welke hier over het dorp is getrokken is enorm. Veel bomen hebben het loodje gelegd, er is nog veel te doen maar een dien is zeker brandhout genoeg om de winter door te komen. Oversteek vanuit Amerongen. Duurde niet lang of ik stond in Tiel om de fietspont te nemen over de Waal naar Wamel. Na Wamel ging na het oversteken van de N322 in rechte lijn naar de volgende oversteek, de Maas. Bij de pont aangekomen (Alphen) was het rechtsom keert (pont uit de vaart). Wat nu? Naar Maasbommel of de pont. naar Lith in ieder geval meer kilometers. Richting Lith genomen voor mij een nieuw fietsgebied. Via Lith naar Lithhoijen en vervolgens richting Oss. Voor Oss een regenbui maar deze was van korte duur. Via mooie fietsen paden naar Nistelrode en Vorstenbosch. Op 90 km een koffiebreak gehouden dat was in Gemert Nog …… kilometers te gaan. Deurne en Liessel. Na Neerkant passeerde ik de provinciegrens en ik zat in Limburg. Temperatuur was drukkend warm dus tijdig drinken om kramp te voorkomen. Na passage van het plaatsje Panningen volgde snel Helden nog 8 kilometer en dan rij ik Kessel in. Overnachtigingsadres was snel gevonden en het alcoholvrij biertje smaakte goed. Na douchen Kessel in voor de warme hap. Kessel is een stadje van zo’n 4200 inwoners aan de Maas. Was de voormalige residentie van Graafschap Kessel en kreeg in 1312 stadsrechten. In ieder gaeval de moeite waard om dit stadje eens te bezoek.

Kasteel De Keverberg was de voormalige residentie van de graven van Kessel en is in 2015 hersteld. Lig in het hart van Kessel. Direct ten westen van het kasteel staat Onze Lieve Vrouw Geboortekerk

Morgen een rit van Kessel naar Eys . Een rit van +/- 75 km.

Roel

Dat was een knap "stukje" fietsen Jan. Veel plezier!

Roel

P.S.: In mijn hobby is "ZL" Nieuw Zeeland en dat is het verste weg van ons landje, dus een knap eindje fietsen. (Zo'n 18000 km rechtstreeks door de lucht)

Een knappe prestatie!

Dat was weer een hele tocht, waarin je nog flink moest improviseren. Geniet van het mooie Zuid-Limburg. Maar dat is jou wel toevertrouwd.

In mijn belwving is zl ook zeeland, haha, maar dit kan zeker ook. Mooie wetenswaardigheden weer. Veel fietsplezier.

Je hebt er weer een mooie tocht op zitten. We gaan beslist samen dat leuke stadje Kessel bezoeken. Morgen maar weer een mooie tocht maken. Groetjes.

Je bent weer op pad! De mooie route naar Lith heb ik vorige week in de andere richting afgelegd. Veel fietsplezier in Limburg, voor mij een heuvel te ver.

Weer lekker bezig, Jan