Jan Ouwerkerk op reis naar......

De Doortrappers / Limburg 2021

De Doortrappers een fietsgroep van 5 fietsers en een verzorger. De fietsers zijn: Henk Kleijer, Herman Ronhaar, Karel Hilhorst, Ron Meijer en Jan Ouwerkerk. Jaarlijks * dit jaar voor de 25ste keer en voor dit jaar is i.v.m. de Coronavirus de geplande "Faire du vélo au Luxembourg" omgezet in fietsen in Limburg. Uitvalbasis Bungalowpark Landsrade. Periode vanaf 7 juli t/m 11 juli 2021.

Woensdag 7 juli. Starten we met de openingstocht. Gekozen kon worden voor een lichte tocht van 47 km of een zware tocht van 42,5 km. De keuze was snel gemaakt voor de lichte versie met een paar lichte klimmetjes en eigen één echte klim "De Koning van Spanje" De Koning van Spanje is een van de eenvoudigste mogelijkheid om de Gulperberg te beklimmen. De naam Koning van Spanje heeft zijn naam te danken aan de 80-jarige oorlog, waarin de Koning van Spanje deze helling enige tijd bezet gehouden heeft.

• Koning van Spanje: Klimpunten 44 - Gem. 4,5%- Max 10,6% - Lengte 1,7 km. - Hm 74 meter

Routekaart openingstocht 47,0 km. GPX LZ 01

Donderdag 08 juli. Na een stevig ontbijt en zelf je lunchpakket klaarmaken zaten we omstreeks 10.00 uur op onze racefiets om een dag vol te fietsen met de nodige klimmen en afdalingen.. Deze dag stond in het teken van een opwarmronde voor de geplande Koninginnenrit op vrijdag 8 juli. Route: Epen- Mechelen- Wittem- Simpelveld- Walem- Valkenburg- Cadier en Keer- Wijlre- Gulpen. Vanaf de start zaten wel snel in een afdaling naar Epen. Fietsen langs de Kleine Geul naar Mechelen. Mechelen is ontstaan als nederzetting rond het landgoed dat in 1215 door Hendrik III, hertog van Limburg geschonken werd aan de Johannieterorde. Bezienswaardigheid is wel het Panhuis, dwang- brouwerij van de heren van Wittem. Na Wittem onze eerste valsplat voor vandaag naar Eys en vervolgens naar Simpelveld. Vanaf Simpelveld weer valsplat naar Bosschenhuizen. Op 26,6 km onze eerste echte klim " Walemerweg" naar Walem. (Klim A) Op 36,6 km rijden we Valkenburg in om en uit kan natuurlijk niet anders de meeste bekende (klim)berg te gaan overwinnen. De Cauberg is in tegenstelling tot wat veel mensen denken helemaal niet de moeilijkste beklimming in Zuid-Limburg , het is eigenlijk niets meer dan een "middenmotor". Het is een legendarische beklimming en bekend geworden als finish van de Amstel Gold Race. Karel was als eerste welke de finish passeerde. (Klim B)

• Klim A Walemerweg: klimpunten 38 - Gem 4,3% - Max. 10,1% - Lengte 1,5 km.- Hoogtemeters 64 meter
  • Klim B Cauberg: Klimpunten 53 - Gem.5,8% - Max 11,8% - Lengte 1,2 km - Hoogtemeters 69 meter

Routekaart GPX LZ 03

Wel even door met wat valsplat naar Berg en Terblijt en na een mooie afdaling van de Geulhemmerweg linksaf langs Bronsdaelgroeve. Een momument/ruïne is een oorlogsmonument. Door de Duitsers in maart 1944 aangepast om deze geschikt te maken voor huisvesting van oorlogsindustrie. Volgens de plaatselijke overlevering zouden hier de " Vergeltungswaffen" V-I en V-II zijn gefabriceerd. Omvangrijk werkplaatsen met tot 13.000m2 netto vloeroppervlak. Op de teller 45 km dus tijd voor de koffiebreak bij Brasserie Bie de groeve. Racefietsen aan de ketting ( wordt regelmatig racefietsen gestolen). Koffie met bekende vlaai zoals kersenvlaai, rijstevlaai en voor één onder ons was het traditionele appelgebak met slagroom. Blij verrast was het voor Ron want een jong Limbörg maedje kwam met één brandend kaarsje voor onze jarige Ron. (was 4 juli jarig). Naderhand kreeg hij wel de rekening. Na de koffiebreak op naar Maastricht. Via Bemmelen naar Cadier en Keer, kleine aanpassing gemaakt in de route naar Gronsveld en van hieruit een mooie klim "Eckelraderweg" naar Eckelrade. Bij Sibbe-Ijzeren namen we de Gerendalsweg om uit te komen op Strucht in Schin op Geul. Na een kleine 400 meter werd het wegdek alleen maar slechter, moesten van de fiets af om te gaan lopen, niet gedaan, maar omgedraaid. Pech voor Karel lek, mooie reden voor mij om nu samen met Ron als eerste boven te komen. Gemis van fiets kilometers? Nee, we gaan nu via Scheulder naar de Keutenberg, nee geen klim en ook geen afdaling maar we nemen de afdaling van de Doodeman naar Wijlre. Bekend om Brand Bierbrouwerij. Lengte van de afdaling 1 km met als steilste deel van 14,1 %. Een weetje de Doodeman en de Keutenberg klimmen naar de zelfde top. De Doodeman is een stuk moeilijker dan de Keutenberg.

Één klim nog in het vooruitzicht de "Gulperbergweg" of "De Koning van Spanje". Henk en Karel namen de Gulpernerbergweg. Jan, Herman en Ron de "Koning van Spanje". Klim:Gulpernerbergweg: Gem. 5,8% - Max 18,4% - Lengte 1,0 km - Hoogtemeters 56 meter.

Bij aankomst Bungalowpark Landsrade kregen we de zelfde beloning, het gele kostelijke vocht pils. Tafel was al gedekt en na het douchen konden we aanvallen op de huid gebakken zalm met ëpel en gemengde sla.

Vrijdag 09 juli. Vandaag in het teken van de Koninginnenrit met 567 klimpunten. Dus bunkeren voor vertrek en de nodige reepjes meenemen om onderweg het lichaam te voorzien van de nodige koolhydraten enz... De route: Vaals - Mechelen - Wahlwiller - Eys - Schin op Geul - Sibbe - Sint Antonius Bank - Bemelen- Banholt- Slenaken.

Routekaart: GPX LZ 02

Ja, Doortrappers we gaan weer linksaf naar Heijenrath en door naar Epen. Hup naar de Camerig de eerste klim voor vandaag, richting Vaals. (Klim A) Na deze klim een mooie afdaling, passeren Kasteel Vaalsbroek en dan volgt de aanloop naar Drielandenpunt. (Klim B) Uiteraard was Karel weer als eerste bij grenspaal 191 en ik als vierde dus wachten was op de vijfde Doortrapper. Deze was wat later bleek aan het rondjes fietsen, dus even bellen en ja hoor we kregen hem uiteindelijk bij de Wilhelmina Toren. De klim werd nu de afdaling en bij Kasteel Vaalsbroek ging het in vliegende vaart via Holset - Vijlen naar Mechelen. In Mechelen was het even verzamelen waarna we onze weg vervolgende naar de 3e klim "De Kruisberg" bij Wahlwiller. Het kleine dorpje achter ons gelaten daar stond de klim "De Kruisberg" met een lengte van slechts 600 meter bijzonder kort, maar wel erg steil. (Klim C) Ook hier was onze berggeit Karel als eerste boven en stond bij de vijfsprong met bankje op ons te wachten. Reepje naar binnen gewerkt met wat softdrank en vervolgens door naar Eys voor de volgende klim de Eyserbosweg één van de lastigste klimmen en opgenomen in de Amstel Gold Race en Ronde van Nederland. In 2002 was deze klim de opmars van Michel Boogaard. (Klim D) Op naar de volgende de 5e klim de Fromberg.(Klim E) Door naar Schin op Geul voor de beklimming van de Keutenberg. Hier wordt een keuze gemaakt op naar de Keutenberg of door rijden naar de klim van de Sibbegrubbe. Henk en Karel kozen voor de Keutenberg (Klim F)en Jan, Herman en Ron voor de Sibbegrubbe (Klim G) In Sibbe de koffiebreak genomen, na de koffie met vlaai weer op de pendalen richting Bemelen voor de bekende klim van de Bemelerberg (Klim H) De benen beginnen al wat vol te lopen nog een kleine 20 km voor de één na laatste klim De Loorberg (Klim F) en onze berggeit was weer als eerste boven. Er moest nog een lusje worden gereden van een kleine 11 km en hoe kan het ook anders Henk en Ron hadden nog energie over om de Schweiberg te gaan bedwingen. De overige drie naar Bungalowpark Landsrade. Later gebeld door Henk hij stond Jef Abels Bikes in Gulpen want hij had een spaak uit zijn achterwiel gereden en kan zijn fiets op zaterdag 10 juli ophalen. Karel heeft zijn extra rondje wel kunnen afmaken. Vandaag hebben we gereden in onze nieuwe wielershirt welke voorzien is met 25 landsvlaggen.

• Klim A Camerig:Klimpunten 131 - Gem. 3,7% - Max. 11,5% -Lengte 4,7 km - Hm. 195 meter
  • Klim B Vaalserberg: Klimpunten 79 - Gem. 4,0% - Max. 10,9% -Lengte 3,6 km - Hm. 146 meter
  • Klim C Kruisberg:Klimpunten 58 - Gem.7,9% - Max. 14,8% - Lengte 0,7 km - Hm. 57meter
  • Klim D Eyserbosweg:Klimpunten 94 – Gem. 10% - Max. 17,6 % - Lengte 0,9 km - Hm. 83meter
  • Trinteler berg:Klimpunten 50 – Gem. 4,4 % - Max. 8,1 % - Lengte 2,1km - Hm. 94 meter
  • Klim E Fromberg:Klimpunten 38 - Gem. 3,8% - Max. 8,8 % - Lengte 1,7 km - Hm. 66 meter
  • Klim F Keutenberg :Klimpunten 75 - Gem. 6,7 % - Max. 14,7 % - Lengte 1,2 km - Hm. 78 meter
  • Klim G Sibbergrubbe :Klimpunten 35 – Gem. 4,1 % - Max 8,6 % - Lengte 1,8 km – Hm. 72 meter
  • Klim H Bemelerberg:Klim punten 26 – Gem. 5,0% - Max. 7,4% - Lengte 0,9km – Hm. 46 meter
  • Klim F Loorberg:Klimpunten 46 – Gem. 5,5% - Max. 7,8% - Lengte 1,4 km – Hm. 79 meter
  • Schweiberg: Klim punten 64 – Gem. 4,2% - Max. 9,5% - Lengte 2,7 km – Hm. 115 meter

Groepsfoto De Doortrappers 2021/ Landsrade

vlnr: Herman Ronhaar - Ron Meijer - Jan Ouwerkerk - Karel Hilhorst - Henk Kleijer

Zaterdag 10 juli:Voor vandaag staat onze laatste fietsdag gepland een rit naar Monschau DE. Vanaf Landsrade zaten we snel in Teuven kon ook niet anders want na 1,3 km zaten we in de mooie afdaling. In Teuven van de fiets af, straat lag open. In Remersdaal kregen we de Helling van Zinnick (Klim A) Na deze genomen helling ging het ligt glooiend naar Henri-Chapelle. Voor Henri-Chapelle bevind zich een Amerikaanse militaire begraafplaats. Een begraafplaats over 23 hectare waar 7987 Amerikaanse soldaten zijn begraven. De grafstenen, waarvan 7849 met Latijnse kruisen en 138 met Davidster en verdeeld over 8 vakken. De zuilengalerij hier staan de namen van 450 vermiste soldaten ingegraveerd. Vanaf het bronzen standbeeld "De Vredesengel" met een olijftak in zijn hand als geschenk en een teken aan de heldhaftige doden.

Na Henri-Chapelle ging het gestaag verder en bij Membach we zaten toen op zo'n 26,8 km van onze rit naar Monschau kon de keuze gemaakt linksaf naar Eupen of rechtsaf richting Goé. Het werd rechtsaf en na enkele kilometers namen we Rue de La Gilippe (N 629). Aanvang van de klim naar Jalhay +/- 4,9 km in stadje Jalhay aangekomen gaat de klim door voor zo'n 8,6 km (totale klim 13,5 km) De beklimming naar Baraque Michel of Signal de Botragne gaat grotendeels in een rechte lijn, eindeloos ver kijken. Voor fietsers een ruim niet gescheiden fietsstrook van het overige (snel)- verkeer. We klimmen naar een hoogte van 674 meter. Op 43 km van de tocht de koffiebreak. Na de koffiebreak in een dalende lijn naar Bôstange en vervolgens naar de Belgische- Duitse grensovergang. Bij Kalterherberg de grensovergang een schitterde weg naar Monschau. Monschau een plaats in de Eifel, ligt op een hoogte van ongeveer 420 meter. Voor het eerst genoemd in 1198 als Mons loci. Kreeg in 1352 stadsrechten, in 1433 ging Monsjoie over naar het Hertogdom Gulik. In 1918 veranderde het stadje onder keizerlijk bevel zijn naam officieel van Monsjoie naar de Duitse uitspraak: Monschau.

Tijd voor een koffiebreak wat we hebben gedaan bij Alte Herrlichkeit nu eens geen koffie maar een alkoholfrei Weizen. Even afrekenen, oké 18,50 Euro. Ik wilde met kaart betalen maar dan komt er nog 2,00 Euro bij, uitleg wij maken extra kosten bij de bank. Dus betaald ik contant met biljet van 50,00 Euro. Hast du noch 50 Cent übrig? Nein überhaupt nicht. Dus 31,50 Euro terug. Monschau, daar kon je over de mensen heen lopen. Henk en Karel konden het nog opbrengen om de 45 km naar Landsrade te fietsen de overige drie hebben de fietsen maar de fietsen op fietsenrek auto geplaatst. Henk en Karel hadden de 45 km in zeer rap tempo afgelegd en sloten snel aan bij het tinnetje Amstelbier.

Om 19.00 h hadden we gereserveerd bij Herberg 't Voshoes op de Schweiberg. Mooier kon het niet, fietsgebeuren voor bij en de regen kwam met bakken naar beneden. Na de koffie afscheid genomen van Herman en Henk wilde voor de zondag thuiskomen.

Terugkijkend waren het mooie fietsdagen door het Zuid- Limburgse landschap met mooie klimmen en toch wel uitstekend (fiets)-weer. Doortrappers bedankt voor de wielershirt '"Never Underestimate An OLDMAN" en de plankjes.

• Klim A Helling van Zinnick: Gem. 5,2% - Lengte 1,8 km - Hoogtemeters 94 meter
  • Klim naar Baraque Michel: Gem. 3,3 % - Lengte 13,5 km - Hoogtemeters 449 meter

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Wil

Wat een geweldige prestatie. Petje af.

Roel

Leuk Jan, jullie hebben het toch maar weer "geflikt". Top.

Liz

Nostalgie te lezen over Monschau. Ik herinner me daar als kind een vakantie in de prachtige natuur. Ik herinner me ook veel regen in dat gebied. gelukkig hadden jullie daar minder last van.
Mooi verslag weer en op naar de volgende tocht.

Groetjes,
Liz

loek

hartstikke gezellig en leerzaam reisverslag.

Henk Wegeling

Weer goed gedaan, hoor !!

Renee

Het zit er inderdaad weer op. Weer met leuke prestaties met elkaar. Ondertussen ook genoten van de appeltaarten. Moet kunnen.. ook veel gezien onderweg met verschillende geschiedenis - puntjes. Interessant om te lezen. Gelukkig speelde het weer ook mee. Is alles goed verlopen. Leuk om daarop terug te kijken..Perfect.

Patricia

Inspannende tochten; ik doe het je niet na. Zelfs met de turbo aan red ik de Cauberg niet.
Lang leve Gerard, de kok. Heerlijk dat je na een inspannende dag kunt aanvallen op een smakelijke maaltijd. Maar zalm met epel?
Ik ben onder de indruk van je nauwkeurige verslag van de afgelegde route! Heb je dat nadien op google maps zitten nameten? En bijzonder dat je, naast alle inspanningen, óók nog tijd had om alle kruisen op de begraafplaats te tellen!

Jan Ouwerkerk

Epel is Limburgs voor aardappel

Karel

Jan het een mooi verslag geworden. Het was een leuke weekje klimmen in ons eigen land . Met een goeie organisatie van de twee Ouwerkerken op naar de volgende

Hans

Leuk verhaal Jan en mooie prestatie. Heb veel in Limburg gewerkt dus veel plaatsen en hellingen herkenbaar. Leuk dat Gerard er als verzorger bij was.

Jan Ouwerkerk

Ja,Hans we hebben erg veel mazzel gehad.Een weekje later dan hadden we niet in de regio kunnen fietsen, maar dan hadden we direct over de grens in de Voerstreek onze km gemaakt.Hopelijk 2022 de driemaal uitgestelde Cycling Hadrianus Wall.