Maas Route Dag 2

Om 09.00h vertrek voor tweede dagtocht van de Maas Route. Na het Franse ontbijt en na te hebben afgerekend zat ik weer snel op de fiets om de nodige kilometers te maken naar mijn tweede overnachtingsadres is in Pagny sur Meuse . De start was direct oké want dat was een kleine afdaling met daarop en het kan ook niet anders een lange klim van zo’n 3,5 km met 5 á 8% . Via Goncourt ging het richting Neufcháteua. In Neufcháteau een supermarkt bezocht voor water en een aantal bakjes Danone, ontbijt moest toch wat worden aangevuld. Om 11,00h was de temperatuur al opgelopen tot 28 gr.C wat wind, Weer pech niet in de rug maar van voren. Maar de eerste kilometers zaten erop en wel 29 km.Nog even door het centrum van Neufcháteau gereden en aan vlaggen met een ooievaar als print erop geen gebrek. Neufcháteau snel achter mij gelaten Voor de zoveelste maal een brug over La Meuse moeten nemen om de tocht te kunnen vervolgen. Gezegd wordt dat La Meuse naar het Noorden eigenlijk een dalende (fiets)-lijn volgt, Dat kan ik niet zeggen want ook van Neufchateau is het regelmatig pittig klimmen en dan zie de La Meuse echt niet meer. Mijn inschatting is dan ook dat voor NIET geoefende fietser de nodige problemen gaan ontstaan of je moet met een E-fiets deze tocht gaan rijden. Op 42 km van de tocht weer eenpittige klim in dit geval via Côte de La Basilque naar de Cathedral van Natale de Jeanne d’ Arc. Op een hoogte van 325 meter ligt deze Cathedral en zeer zeker de moeite waard als je toch in de buurt bent, Ja en dat zit ik op de helft van deze dagtocht met telkens weer dalen en klimmen en de temperatuur blijft maar op oplopen gelukkig kon ik mij behoorlijk verfrissen bij een fontein met zeer koel La Meuse water. In Vaucouleurs een colaatje gedronken en daar klonk het Nederlands Volkslied. Niet voor mij maar voor Max Verstappen had de race gewonnen, in Azerbaijan. Weer 25 punten op zijn conto. Op naar de laatste 17 km. Aan gekomen bij het Hotel L’Hotel Les Portes Du Meuse. Mooie naam maar de deur was gesloten. Booking.com benaderd en binnen 10 minuten kwam iemand aanrijden om mij alsnog binnen te laten. ‘S Zondag altijd gesloten maar gasten zijn altijd welkom. Als goedmakertje een zeer groot glas bier gehad. En een mooie gekoelde kamer gehad. Voor het avondeten even 800 meter terug gereden voor de warme hap, Entrecote perfect maar slappefriet. Morgenochtend even na achten het ontbijt en weer op de pedalen en via Comercy naar Verdun een kleine 90 km.

Helaas is het niet mogelijk om wat foto’s aan het verhaal toe te voegen,aantal MB’s is te hoog dus wat minder scherpe foto’s maken.

Jusqu’á la prochaine historie.

Roel

Leuk Jan. Bedankt weer voor je verslag.

Weer een leuke dag gehad met veel belevenissen. Morgen maar verder. Top.groetjes

Ria

Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt met je reis verslag. Nog fijne fiets dagen en hopelijk wordt het niet zo warm voor je. Groetjes van je zus.

Hilde

Weer van veraf “meegefietst”…. Je maakt veel mee, hopelijk wordt het niet al te warm. Zet ‘em op!!

Wil

Ik heb op de kaart meegekeken, geweldige tocht en wat een energie heb jij.

Loek

Meeslepende verslaggeving?

Hans de Vries

Weer een mooi verhaal Jan. Respect hoor, doe het je niet na