Jan Ouwerkerk op reis naar......

Maas Route Dag 4

Gisteravond eens even Amerikaans gedaan door naar de Buffolo Grill Restaurant te gaan, ik kan wel zeggen het ging erin als zoete koek. Na een goede nachtrust was het uiteraard een ontbijt, was niet slecht want er was ook krokante muesli en dat met Danone yorhurt daar kan je tenminste op fietsen. Bidons gevuld met vers water en klaar voor vertrek. Na +/- 2,5 km Verdun achter mij gelaten en waarachtig ik zit op het fietspad langs de Maas. Maar voor hoe lang? Niet lang dus want bij Bras Sur Meuse dat was op kilometer 8 van de tocht einde fietspad. Als je Verdun aan doet dan moet je ook naar Ossuarium van Douaumont. Ossuarium of knekelhuis is een gebouw op een begraafplaats of een deel van een kerk, waar beenderen van overledenen worden bewaard. Het is bekend dat hier resten liggen van 130.000 Franse en Duitse soldaten die bij de slag om Verdun in de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. Daarna pakken we de fietsdraad weer op richting Sedan. De eerste van de vier pittige klimmen staat op mijn te wachten en wordt keurig netjes op mijn Garmin aangegeven. De eerste 926 meter met een gemiddelde van 5% en een max van 9%. De laatste echt een kuitenbijter 1,4 km en een gedeelte van 15% over een lengte van 200 meter. Alles liep lekker vlotjes. Gehucht na gehucht volgde snel achterelkaar op. Elk gehucht een élglise en wat mij verder op viel de meeste ook de straatnaam Grand Rue. Over de gehele afstand van zo’n 90 km geen enkele winkel om iets te kopen. Zelf geen mogelijkheid om indien nodig je bidons te vullen want met temperaturen boven de 30 gr.C moet je toch regelmatig drinken om je vochtbalans oké te houden. Gelukkig had ik 2 bidons van elk 750 ml en dat ging ook net goed. Advies van Karel opgevolgd door meer om mij heen te kijken. Desondanks de tocht vlotjes gereden. Tegengekomen een aantal Nederlandse echtparen (ik denk dat het echtparen zijn) welke de zuidelijke Maas Route aan het rijden zijn. Een stel gesproken en deze verwonderde zich ook over niet altijd langs de Maas fietsen. Hen maar niet verteld dat ik deze indruk ook had. Bonne lecture te au revoir,

Reacties

Reacties

Roel

Hij gaat lekker zo te horen, maar de fietsroutes vallen dus tegen. Jammer, maar geniet er toch van!

Renee

Toch weer een mooi verhaal aangemaakt. Met veel geschiedenis items. Ga lekker weer genieten van de mooie omgeving . Maak weer prachtige foto's.. Au revoir.

loek

jan, rugzakje met versnaperingen meenemen. Of volgende keer een volgwagen, die je soigneert! je bent in la douce France!
Allez mon ami! Demain une autre etappe.
Bon succes. Et bonne nuit!

elske brouwer

fijn dat jullie zo genieten, voor morgen ook een fijne dag hoor.

Hans de Vries

Historische plek daar tijdens WOI met de vele loopgraven en gesneuvelde soldaten. Mooie route langs de Maas.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!