Jan Ouwerkerk op reis naar......

Maas Route Dag 5

Weer te vroeg wakker maar misschien ook niet want het zal vandaag een zeer warme dag worden dus kan geen kwaad om op tijd te vertrekken, Tijdens het ontbijt spraak ik een fietser uit Nederland welke al zo’n 4 weken onderweg was met wat hij zij een Rondje Frankrijk. Als dat zo is dan heeft hij snel gereden want de laatste kilometers zijn echt niet zo veel om in Nederland te geraken. Zijn vraag waar ja jij naar toe? Wel ik ga ook naar het noorden en ik stop in Maastricht. Na het ontbijt was hij snel vertrokken maar ik zou hem nog eenmaal tegenkomen en wel ik Nouzonville op +/- 31 km van de tocht. Nog één lange klim van en kleine 2 km met waarom ook niet als maximum 9% . Hier goed boven gekomen en daarna was het alleen dalen naar dus dat was even bij komen van het klimwerk. Na deze afdaling was het bij Villle Sur Lumes direct aanrijden naar La Meuse. Nu was het alleen maar het fietspad volgen tot eindpunt van vandaag Givet. In Nouzonville enkele foto’s gemaakt van Statue de Jean- Baptiste. Jean- Baptiste is een Franse voornaam die verwijst naar Johannes de Dopper. O’ja hier passeerde onze Nederlandse fietser. De temperatuur begon al aardig op te lopen uiteindelijk laat de uitlening op de Garmin 35 graden zien en de wind was zwak uit het noorden. Als groepjes fietsers tegen komt Dani’s eigenlijk de gewoonte om in dit geval in Frankrijk “Bonjour” het was veranderd in goedemorgen of goedemiddag want de meeste fietsers kwamen uit les Pays- Bas en zij fietsen EuroVelo 19 in zuidelijke richting. In Revin ging het fietspad door een zeer donkere tunnel, geen verlichting. Licht aan het eind van de tunnel ja dat was er wel maar je kwam niet verder want het was volledig gebarricadeerd dus terug en even een N- weg nemen en vervolgens zoeken naar de afslag langs La Meuse. Van hier ging met op- en neer met steeds een klein 2% . Maar zoals eerder geschreven wat op klimt gaat meestal ook met de zelfde waarde dalen. Bij Chooz is gelegen in een meander van de Maas een kerncentrale. Twee reactors waarvan de eerste is 1960 is gebouwd en in 1967 in dienst is genomen en het was de eerste drukwaterreactor die in Frankrijk in dienst werd genomen. Delaatste 10 km en dan zit de rit er weer op en 110 km op de teller gezet . Overnachtingsadres snel gevonden en voor het eerst een badkuip, deze redelijk vol laten lopen , was een genot voor de been spieren. Voor morgen staat een kleine afstand op mij te wachten Givet- Namur slechts 55 km. Oki-doki morgen verhaal over de 6e Maas Route Dag.

Renee

2e poging. Weer zoveel kilometers erop zitten. Nu kun je meer van de natuur en omgeving genieten. "Douce France. Mon pays de ma vacance " Groetjes..

Hans de Vries

Leuk dat er vele fietsers uit Nederland daar mooie tochten maken. Was weer een leuk dagboekverhaal.

Wil

Wat een energie om na zo,n tocht weer een geweldig verslag te schrijven.
Top

Hilde van Meerveld

Wat een energie heb jij om na zo'n lange, inspannende tour nog een mooi reisverslag te maken.
Mooie foto's ook.
Het lijkt me heerlijk voor je om dan lekker in zo'n bad te kunnen bijkomen.
Heel veel succes en mooie natuur op de volgende tocht.

loek

Janneman, nog ff doorzetten. Gelukkig heb je goed weer. Je moet er niet aan denken dat het pijpenstelen giet. Allez coureur op naar de volgende rit.

Bob

Succes Jan, nog veel ( rij)plezier gewenst.