Jan Ouwerkerk op reis naar......

Maas Route Dag 7

De laatste fietsdag langs de Maas. Hoe heb ik dat kunnen verwezenlijken? Eigenlijk heel simpel! Door te fietsen maar ook omdat het thuisfront er positief erachter staat want daar valt en staat alles mee. RENÉE.

Dus een bedankje voor haar want in de afgelopen jaren zij zei toch maar weer “ga maar” behalve 2019- 2020. Renée je ben en je blijft een topper en dat ben je al meer dan 55 jaar voor mij. In het Frans: Je vous aime

Dan nu mijn laatste verhaal over Maas Route welke begon in Langres en eindigt in Maastricht een tocht welke uiteindelijk zo'n 680 km op de teller heeft gezet en een kleine 4000 hoogtemeters. Laatste vertrek was vanuit Namur. Namur in het Frans en in het Waals Nameur en wij zeggen Namen. Namur is gelegen waar de rivier de Samber in de Maas stroomt. Het huidige stadscentrum ligt aan de linkeroever van de Samber en Namur telt iets meer dan 100.000 inwoners. Namur heeft een zeer rijke historie welke dateren al van de oude steentijd. Het was een makkie om Namur snel te verlaten gewoon de Maas in noordelijke richting volgen. Diverse sluizen passeer je waar schutten of verwassen plaats vindt. Schutten of versassen is het proces waarbij schepen door middel van een schutsluis of sas tussen twee kanaalpanden met verschillende waterniveau wordt verplaatst. Opschutten is van laag naar hoog en van hoog naar laag het afschutten. Huy 35 km op de teller. Huy of Hoei. De muur van Huy bekent en berucht bij de toch wel fanatieke wielrenners is een wielermonument geworden sinds het "de scherprechter" in de finish van de Waalse Pijl is geworden. Een beruchte klim van 1,4 km met een gemiddelde stijgingspercentage van 9,7% en maximaal 16,4% (steilste stuk 100 meter) en aan hoogtemeters 136 m. Klaar voor je persoonlijke bedevaart is als voor de beklimming van de muur van Huy langs zeven kapelletjes als opwarmertje heb genomen. Ik heb deze nu maar niet gedaan want ik voel nog de pijn van jaren terug toen ik met veel moeite en daarna de pijn uit eindelijk was aangekomen bij Église Norte-Dame de la Sarte. Vanaf Huy één grote ellende naar Hermalle Sous Huy groot onderhoud aan de N90 dus opletten. Op een gegeven moment richting Amay maar aangehouden richting Liége, Soms was het mogelijk als de Maas te fietsen, over het algemeen slecht fietspad en dan weer door de kleine dorpjes met ook matige wegdek. Ik vindt dat vanaf Amay het deprimerende wordt en hoe dichter bij Liége komt des armzaliger het wordt. In Liége aangekomen dan heb je een extra levensverzekering nodig wat een malloten. Aan de N671 wordt gewerkt en voor een groot gedeelte open want ze bezig met het leggen van een spoorlijn. Na wat ergernis Liége achter mij gelaten en op voor de laatste 25 km om uiteindelijk uit te komen in Mestreech. De temperatuur was inmiddels al opgelopen tot zo'n 35 gr.C. Ik had mij voorgenomen het Vrijthof aan te doen als afsluiting, en het kon ook niet uitblijven lekker een biertje drinken. Het is niet bij één gebleven maar twee tenslotte heb ik ook twee wielen. Vanaf Vrijthof is het 1,5 km naar NS-station. Kaartje kopen enkeltje Maastricht- Amersfoort + fiets. Dat is dan € 37,40 inclusief € 2,00 toeslag. Ja hoor we zijn weer in Nederland dus toeslag en nog eens toeslag. En als extra mededeling u mag pas na 18.30 uur vertrekken. Er zat al een fietser te wachten op perron 1 met als eindbestemming Groningen. We hebben niet gewacht tot vertrektijd 18.30 uur maar zijn om 17.30 uur in de trein gestapt. In Utrecht overstap en naar perron 11 voor de trein Amersfoort- Groningen.

Het was een mooie en enerverende fietstocht in acht dagen zo'n 680 km afgelegd.

Nieuw fiets gebeuren staat te wachten met het fietsteam "De Doortrappers" Fietsen in de Eifel vanaf 06 juli- 10 juli met als uitval basis Oberkail.

Renee

Dank je ,lief om dat zo te horen. Je taime.

Roel

Fijn dat je weer gezond terug bent. Jammer dat de gereden wegen en paden vaak zo slecht waren, maar een hoop moois gezien. Welkom thuis!

Rinus

Heel knap jan biertje van mij en een wijntje voor Rene ?

loek

en nu....................... hereniging! Sluit haar maar in de armen en ff nu dimmen! mooie tocht geweest.

Arne Ouwerkerk

?mooi gezet over ma ?

Gerda

Goed gedaan, mooie prestatie. Op naar de volgende tocht

Karel

Ik ben weer blij dat je deze tocht goed heb afgebracht . Met een goede gezondheid en goeie conditie lukt jouw dat.

Renee

Weer een mooi verhaal voor de afsluiting gemaakt. Weer gezond en heel thuisgekomen. Ook weer een hele fiets ervaring erbij. Ben trots op je geleverde prestatie. Top.

Ria

Mooi verslag en goed om te horen dat alles goed is gegaan. Wat lief van je om zo over René te spreken. Dat verdient zij.

Herman

Jan, je hebt wederom een geweldige prestatie afgeleverd. Nu eerst uitrusten en herstellen en voor
morgen een gezellige vaderdag.

Hilde

Mooie afsluiting met 2 biertjes.
Na, toch wel, een eenerverende tocht met heel veel mooie natuur en bijzonderheden om te bekijken.
Ik heb weer genoten van je ervaringen.
Vooral de dank aan Renée was geweldig.
Er zijn genoeg vrouwen, die hun man zoveel dagen weg niet gunnen.
Fantastisch, dat je nog zo'n prestatie kunt leveren met hoogtes, waar je U tegen zegt.
Op naar de volgende tocht.

Wil

Heel erg genoten van je geweldige verslagen.
Goed uitrusten voor de volgende trip.

Stijn Hermans

Welkom thuis Jan, een mooi verslag!

Liz

Mooie woorden voor je vrouw xx
Gelukkig franstalig Belgie overleegd. Was vroeger al bagger.
Fijn dat het biertje, de biertjes smaakte.

elske brouwer

fijn dat je weer thuis bent ,geniet nog maar lekker na .fijn dat je zo lief over Renee schreef.groetjes

Henk Wegeling

Goed gedaan Jan en een mooi compliment aan Renee, je hebt helemaal gelijk, als je partner er niet achter staat dan kun je er beter niet aan beginnen. Ik ga zelf a.s. maandag de Hanzestedenroute doen, de 23 Nederlandse Hanzesteden in 2 weken een afstand van ca. 1200 km uit en thuis. ik heb de route zelf uitgezet via knooppunten en de eerste etappe gaat via Harderwijk - Elburg - Hattem naar Zwolle, heb ik er gelijk 4 te pakken.

Patricia

Mooi eerbetoon aan Renée. Fijn als je partner erachter staat en je de ruimte geeft. Je hebt weer een hele prestatie geleverd. Leuk dat je ondanks het klimwerk en slechte wegen oog houdt voor je omgeving. Even bijtanken en dan op naar de Eifel!

Bob

Beetje laat, maar mooie verhalen over deze fiets tocht, 680 km (ik vind het met de auto al ver). Ben benieuwd naar de volgende tocht.