3de etappe dag naar Berlijn
Vandaag een lange etappe dus op tijd maar op de trappers staan. Na een redelijk ontbijt de tassen op de fiets. De start was kil want de klim die ik gisteren had om bij Waldhotel Bielefeld te komen had ik nu als afdaling. Met een redelijk tempo in Bielefeld beland. De route in Bielefeld moest ik behoorlijk aan passen om bij startpunt WP3 Bielefeld te komen. Reden: druk bezig met volledige aanpassing van de trambanen, Maar gelukkig kwam ik bij Quellenhofweg uit en zat op de route. Lichte klim welke uiteindelijk over ging in een zeer pittige beklimming met stijgingspercentage tussen de 7 en 9%. Gelukkig boven aangekomen maar daar stond een kleine doorloper met een kleine 12%. En zo als altijd na iedere klim volgt een afdaling met snelheid boven de 65 km./uur of is het zo na iedere afdaling volgt (wederom) een klim. Deze was niet zo heftig als voorgaande klim, maar toch. Via Stieghorst kwam ik snel in Oerlinghausen. De eerste 40 kilometer zit er op in Lage. Lage is genoemd naar een laagte, de plaats ligt relatief laag, in het dal van de Werre. Bekend is ook de St. Johanniskirche met daar voor een marktplein. OP voor de volgende kilometers dus naar Lemgo de Universiteitsstad en geldt als een van de mooiste vakwerkstad-jes , Schloss Brake is ook de moeite waard om te bezichtigen. Fietsen langs het riviertje Bega is ook leuk om te doen maar dan moet er op dat moment geen schoolkinderen lopen, geen tientallen maar honderden. Dus constant de fietsbel laten gaan en als je geluk heb dan gaan zij links of rechts op het fietspad lopen. Ik was toen aan een koffiebreak, had 60 km gereden en Barntup daar was een bakkerij, afstappen, zwarte koffie en aardbeien punt. Na een kleine 5 km doemde Bad Pyrmont voor mij op. Bad Prymont is een kuuroord en vermaard vanwege de geneeskrachtige bronnen.Een weetje: Koning Willem III vroeg zijn tweede vrouw Emma ten huwelijk. Ja, de Nederlands vorsten hallen overal een vrouw- en man vandaan!! De Duitse princes werd op 20ste in 1879 de tweede echtgenoot van de 62 jarige Koning Willem III Is na overlijden van de Koning nog acht jaar regentesk geweest van de toen nog minderjarige Wilhelmina.< stukje geschiedenis> OP voor de laatste +/- 30 km en zijn we in Hamelen. Hamelm beducht in de Nazitijd om de gevangenis van Hamelm. Dwangarbeid moest er verricht worden en maar dan 300 gevangen kwamen om. Bekend is ook Rattenfängerhaus. Beroemd is de sage van de rattenvanger van Hamelen. Kinderen werden d.m.v. op een fluit spelen ontvoerd.
Morgen staat een kortere route op het programma.
Reacties
Reacties
Mooie plaatjes geschoten . Wat is Duitsland toch mooi van gebouwen.
Was weer een hele mooie tocht. Heel educatief,veel met een geschiedenis. Genieten.!! Groetjes.
En die etappe zit er weer op! Biertje pakken🍻
Wat een mooi reisverslag over de geschiedenis.
Hij gaat lekker Jan. Veel plezier!
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}