Jan Ouwerkerk op reis naar......

5de etappe naar Berlijn

Gisteravond het restaurant van Hotel Sonnenberg bezocht, menukaart stelde weinig voor, 10 schnitzels met verschillende benamingen maar het komt op het zelfde neer, een lap vlees over het algemeen van het Schwein en daar om heen paneermeel. Als de schnitzel goed gebakken is dan moet de paneermeel los liggen van het vlees, dat is dan altijd maar te bezien. Als specialiteit was op de kaart gezet; het witte goud ( asperge) met schnitzel , gekookt aardappeltje en natuurlijk de hollandaisesaus. Dit maar niet genomen want 4 stengels asperge met ……. Leek mij niet aantrekkelijk. Gelukkig maak ik dit gerecht zoals het hoort. Ontbijt, zeer harde en droge broodjes, vleeswaren, kaas in de koeling. Nee dat was niet top. Dus enkele bakjes joghart genomen en een hoeveelheid roerei, heb ik toch mijn eiwitten voor de trip naar binnen gekregen. Er stond gelukkig minder wind als dagen ervoor maar het was wel kil, slechts 8 gr.C bij afdaling. Mijn stop was na +/- 54 kilometer en wel in Braunschweig. Echte koffie bij de Italiaan, Braunschweig in het Nederland is Brunswijk en is een Kreisfrei stadt. De Dom van Brunschweig werd in 1173 geschiedt door Hendrik de Leeuw, Hertog van Saksen en Beieren. De kerk is gewijd aan St. Blasius en Johannes de Doper en door de Hertog bestemd tot zijn grafkerk en diens gemaal Mathilde Plantagenet. Bekend is ook de legendarische figuur van Tijl Uilenspiegel. Volgens het verhaal bakte hij zijn uilen en meerkallen in een Braunschweigse bakkerij, Zijn naam verklaart zijn talent om mensen voor de gek te houden. De uil was toenemen symbool van domheid, De spiegel fungeert als ding waarin mensen zich zien zoals ze zijn ”zo dom als een uil” Nog slechts een kleine 30 kilometer dan arriveer ik Königsbüttel Am Elm, vroeger gelegen aan de handelsroute van Braunschweig naar Magdeburg. Klooster in Königdbüttel ontwikkelde zich als bedevaartsoord. De kloosterkerk staat bekend om zijn beeldhouwkunst en het graf van de Keizer Lotharius III van Supplinburg.

Hoera voor de boeren het is gaan regenen.

Reacties

Reacties

Renee

Misschien morgen wat regen. Weer een leuke tocht gehad met stenige paden onderweg .groetjes

Wil

De helft zit erop. Hopen dat het morgen bij een klein buitje blijft.

Stijn

Leuke verhalen Jan, iedere dag weer nieuwe ervaringen. Veel plezier!

Patricia

De Duitse keuken blinkt niet uit in variatie. Jammer, want na zo’n tocht zul je wel honger hebben als een paard. Hopelijk valt het vandaag mee met de buien. Mooie trip gewenst!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!