7de etappe dag naar Berlijn
Na aankomst in Wolmirstedt was het even zoeken naar het hotel. Hotel onbemand, met een code wordt een deurtje van een sleutelkastje geopend en dan kan je je sleutel er uitnemen en de hoofddeur van het hotel openen. Gesproken met ????? deze was hier voor het bijwoning van het huwelijk van zijn ex ( vrouw) hij wachtte nog op zijn man!! Even later kwam nog een wielertoerist (Fernando Nijkamp uit Zwolle), ook onderweg naar Berlijn. Samen met hem bij de Griek gegeten. Wat doe je s’ avonds, TV- kijken. Euro songfestival, na 3 songs gauw overschakelen naar een andere zender. Voor mij alleen maar geschreeuw, als je maar gek doe. Uiteindelijk is de eerste deelnemer ook als winnaar geëindigd. Wat later uit mijn kooi gekomen want voor van dag staat maar een kort etappe op het programma . Bij start niet warm gekleed maar nadat ik Wolmirstadt achter mij had gelaten toch maar de armstukken en windjack aangetrokken, veel Noord- oosten wind en zon liet zich ook nagenoeg niet zien laat staan dat deze nog wat warmte kon afgeven. De dorpjes volgde zich snel op en vanaf Ringfurth was het fietsen langs de Elbe met een mooi bosgebied met een goed fietspad. Vanaf Grieben was het behoorlijk stevig doortrappen over een matig wegdek +/- 6 kilometer bij Schelldorf er maar vanaf gegaan en verder richting Tangermünde genomen. Tangermünde wasvroeger een Hanzestad. Eén van de mooiste middeleeuwse poort in Noord Duitsland is hier te vinden. Rond 1300 werd de rechthoekige toren gebouwd, de ronde toren en het centrale gebouw stamt uit 1450, en boven de poort zijn in 1897 de wapenschilden aangebracht van: 1- Pruisische Koninklijke adelaar- Keizerarend van Bismarck-rijk met Hohenzollern schild- Tangermünde adelaar- Adelaar van het heilige Roomse Rijk van de Duitse natie en als lest best Brandenburgse adelaar. Zo blijkt maar weer dat de Duitsers gek zijn van adelaars. In Tangermünde staat het standbeeld van Magarete van Minde, zij nam in 1619 wraak op de corrupte ambtenaren ( toen waren zij ook al corrupt) in Tandermünde door de stad in brand te steken, zij en haar kind komen ook bij deze brand om. Er is ook een film gemaakt “Grete Minde” in 1977 en niet vergeten Grete Minde opera, geschreven door Eugen. Bij het schrijven van de 7de etappe dag en naar buiten kijkend dan zie de meeste passanten in dikke jassen lopen.
Voor morgen staat een na de laatste etappe op het programma. Tangermünde naar Brandenburg an der Havel over een afstand van 71 km.

Reacties
Reacties
Ga lekker genieten van je rust.Weer genoeg gefietst vandaag . Fijne Zondag..!!
jan, helemaal eens met dat geschreeuw en gegil. rustig dagje om energie bij te tanken voor het slot.
Het lijkt wel of je geschiedenis hebt gestudeerd.
Mooie verhalen.
Een van mijn verborgen talenten, geef mij meer voldoening als ik ergens naar toe gaat en wat kan op te snuiven van de regio en plaatsen waar ik kom.
Mooie foto
Alleen die groene jas hoort er niet bij😉
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}