8ste etappe dag naar Berlijn
Tegen zeven werd ik wakker door de vuil ophaal dienst, levens grote wagen met een rond draaiende mangel/ ton werd het afval vanuit de afvalcontainers constant rond gedraaid. Het ontbijt werd geserveerd in het café, er was weer van alles aanwezig. Even over achten weer op de trappers, nadat ik de brug over de Tanger had gepasseerd lag Tangermünde achter mij. Na het dorpje Fischbeck volgde snel achter elkaar de dorpjes op. Kenmerk als een dorpje binnen rijd is dat altijd over de kasseien, dus handen goed aan het stuur houden, Na Vieritz ging het over op een pad wat steeds beroerder werd, maar ja ik had deze opgenomen in mijn route dus niet zuren alleen maar hopen dat alles goed gaat. Bij Fohrde de oversteek van Havel. Een oude pont, voorzien van een kleine motor welke een ketting aantrok om van hier naar daar te komen en omgekeerd. Wat ook opvalt is dat de wegen rijd van dorpje naar dorpje over beton platen van +/- 2 meter lengte bij een meter achter elkaar liggen voor het totale verkeer, goed te rijden. Snel was ik in Brandenburg an der Havel aangekomen, alles even vlak en wind links achter. Brandenburg stad, veel open gebroken straten, wordt veel gewerkt aan de tramrails. Doet mijn denken aan het ongeval welke ik in Amsterdam had opgelopen toen ik met de racefiets terecht kwam in de tramrails en enige weken behoorlijk last had van mijn rechter lies. Dus opletten geblazen, pluspunt ik rij nu op 55 mm banden inplaats van 20 mm van de racefiets. Brandenburg an der Havel is een kreisfreie Stadt en de oudste in de regio. In de 6de eeuw gesticht door Slaven, en werd in 948 een missiebisdom. Goed bewaard historisch centrum op drie eilanden. Het oudste eiland is Domisel, met een Romaanse Dom , de Sint-Pieter en Paulusdom. De 15de eeuwse Katharinnenkirche werd op 30 maart 1582 getroffen door een ramp. De orkaan in 1580 had een scheur veroorzaakt. In de rampnacht sliepen drie kunstfluiters in de kunstfluiterswoning op de bovenste verdieping van de toren. Het lot was de drie goedgezind want alle drie overlevenden de ramp. Wat ook te denken geeft is Gedenkstätte, in 1939 werd een van de zes moordlocaties van Action T4 op gezet in de gebouwen van “Oude Penitentire” in Brandenburg an der Havel. In 1940/ 41 werden meer dan 70.000 mensen het slachtoffer van deze eerste, nationaal-socialistische moord op zieken. In de “oude gevangenis” Landesplegeanstalt Brandenburg a.H. werd genoemd, zijn tussen januari en oktober 1940 ongeveer 9.000 zieken en gehandicapte mensen uit psychiatrische ziekenhuizen in Noord- en Midden-Duitsland, waaronder Berlijn, gedood door gifgas.
Morgen de laatste fietsdag naar Berlijn.

Reacties
Reacties
Ziezo, heb je bibber massage gehad op de kasseien. Weer een paar pondjes eraf. Morgen je laatste fietstocht nog.Dan genieten in Berlijn.
We zijn er bijna, maar …….nog niet helemaal. De laatste loodjes! Succes morgen doortrapper
Ja, gratis massage, ik kan het je aanraden. Paar pondjes lichter dat is maar af te wachten.
Mooie reis Jan, jij maakt wat mee onderweg! Informatief voor de thuisblijvers.
Succes met de laatste etappe! Leuk om te lezen!
Met grote interesse je fietsetappes gevolgd.
Zo leuk, dat je al die bijzonderheden verteld.
En dan alweer de laatste etappe naar Berlijn!!
Geniet ervan en ik vind het fantastisch, dat je op jouw leeftijd zo'n inspannende tocht kunt maken.
Chapeau!!!!!!!
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}