Jan Ouwerkerk op reis naar......

9de etappe dag naar Berlijn.

Vandaag de laatste etappe dag naar eindbestemming BERLIN. De overnachting bij Wasssersportzentrum Alte Feuerwache in Brandenburg an Havel was matig. Een Wifi verbinding die constant uit viel, geen satellietverbinding voor TV .Over het algemeen ben ik altijd vroeg wakker maar nu extra vroeg want door gemis aan goede verduistering gordijnen kwam het zonlicht al even over vijven binnen. Probeer maar in je bed te blijven liggen. Dus vroeg uit de veren, daags te voor had ik al wat broodjes en kaas gehaald en yoghurt met aardbeien. Snel had ik Brandenburg am Havel achter mij liggen en ging het richting Werder. Eigenlijk een rechte weg van zo’n 30 km. Met af te toe een overgang van een viaduct. ( trein moet er onderdoor) Regio Werder is zeer toeristisch want daar heb je en groot water gebiedt van de Havel. Komende in Potsdam daar zijn eigenlijk 3 bezienswaardig- heden. 1) Holländische Viertel, een wijk in Potsdam, gebouw in de periode 1733-1740 naar ontwerp van Jan Bouman. 134 woningen in rode baksteen. Na 1730 ontstaan als huisvesting voor Nederlandse handwerkslieden, opdracht geven door de Pruisische Koning Frederik-Wilhelm I, tijdens zijn reis in de Lage Landen was hij onder indruk geraakt van de Nederlandse metselaars en timmerlui. De 134 huizen, met de rode bakstenen, punt en tuitgevels en groen-witte luikjes naast de ramen. Er door heen rijdend geeft het mij geen Hollands gevoel, staat vol met auto’s. Hier een koffiebreak genomen, een wat oudere dame vertelde mij dat op 5 december Sint Nicolaas in de Hollandse wijk wordt gevierd, leuk de wijk wordt afgesloten en je betaald entree geld, wordt steeds duurder. De moeite waard om te vermeld, zwarte pieten zijn er ook bij. 2) Schloss Sanssousci een van de bekendste paleizen in Potsdam. FrederikWillen II (Frederik de Grote) liet ditschloss naar Frans voorbeeld bouwen. Hij wilde hier met rust wonen vandaar de naam: vrij van zorgen. 3) Neuses Paleis gebouwd tussen1763- 1969 in Barokstijl en gebouwd in opdracht van Frederik de Grote, was hier zelden, het diende voornamelijk als logeerverblijf voor gasten van het hof en voor grote festiviteiten. Telt slechts 200 versierde kamers. Mooi dit ook weer gehad door naar Berlijn. Het fietsen in Berlijn gaat grandioos, totaal anders dan in Amsterdam waar iedereen, iedereen voorbij sjeest. Wel wordt je dol van de sirenes van ambulance en politie. Snel was ik bij mijn overnachtingsadres op de Kottbusser Dam *Friedrichshain-Kreuzberg.

Morgen geen fiets/etappe maar Berlijn te voet verkennen. Foto hieronder Rode baksteen.


Reacties

Reacties

Henk Wegeling

Proficiat Jan, goed gedaan hoor !!

Hilde van Meerveld

Geweldig, dat je de tocht hebt volbracht.
Nu, morgen genieten van het interessante Berlijn!!

Roel

Proficiat Jan. Weer een knap staaltje fietskunst. Geniet er morgen nog van en dan weer "nach hause".

Rinus

Knap hoor en goede vaart naar huis🏆🚞🚃

Arne

Toppie respect 🧢 af

Ria

Ja broer dat heb jij maar weer gefikst.
Geniet van Berlijn en goede reis terug.

Marian

Top prestatie! Nu op 2 voeten door Berlijn! Geniet ervan en een goede thuisreis!

Jopie

Petje af, gefeliciteerd met deze prestatie. En leuk om te lezen over dat Holland Viertel. Ongeveer een half jaar geleden hebben we een hele Duitse les over deze wijk gesproken
Fijne dag nog gewenst voor morgen!

Renee

Fantastisch, je hebt het weer gefikst..Heb genoten van je mooie verhalen. Ben trots op je! Geniet morgen nog van Berlin. Top!!

Bob

Jan, een hele prestatie op de fiets uit Amersfoort naar Berlijn vol met culinaire ervaringen( o.a. zwarte kip advocaat -), schnitzels met losse paneerjasjes, ect.ect.) historische feiten ( zoals het verhaal van Tijl Uijlenspiegel) en natuurlijk de totale sportieve rit begeleid met de dagelijkse route via Whatsapp). Ik zou zeggen nu Berlijn ontdekken en goede reis terug.

Wil

Een geweldige prestatie. En geniet van Berlijn.

Patricia

Gefeliciteerd, je hebt het gehaald! Respect voor deze geweldige prestatie. Fijne dag in Berlijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!