Slenteren door Berlijn
Fietsen naar Berlijn moet je toch afsluiten met voor mij slenteren, ik heb zo hekel aan lopen dus het wordt gewoon slenteren. Om 09.30 uur de deur achter mij dicht getrokken, het was nog aardig fris, maar met doorstappen dan ben ik zo warm. Punt is ik kan NIET aardig doorstappen want dan speelt mijn rechter enkel op. In mijn Marine tijd en dat is lang geleden 12 meter uit de Jeak stay gevallen met als resultaat rechter enkel op drie plaatsen gebroken en linker enkel geheel links om. Vandaar dat ik liever op de fiets zit. Maar goed en wel na 3,2 km kwam ik aan bij Unter Den Linden. Volgens mij de mooiste straat in Berlijn. Loop je naar het westen dan loop je naar de Siegessäule, een imposante overwinningszuil, bovenop staat een vergulde standbeeld van de overwinningsgodin Vitoria. In de volksmond ”Goldelse” (Goudelsje) genoemd, draagt een IJzeren Kruis met Pruisische adelaars. Concurrent van de Champs-Elysées is de Kurfürstendamm was eigenlijk een verbindingsweg voor de vorsten. Door aanpassing heeft de Kurfürstendamm een echte uitstraling gekregen met zijn breedte van maar liefst 53 meter. Brandenburger Tor is de enigste bewaard gebleven stadspoort van Berlijn, vroeger was het de plek van de stadsgrens van het centrum. Na de val van de Berlijnse Muur werd de Brandenburger Tor gerenoveerd. Na een lange discussies is besloten ook de adelaar en het ijzeren kruis weer terug te zetten, voor velen een pijnlijke herinnering aan het Pruisische militarisme. De poort is het symbool van de Duitse eenheid. Wat is interessant en wat niet, zelf vindt ik dat de je gehele Unter Den Linden richting Alexander Platz moet aflopen of liever gezegd slenteren. Het ene na het andere schitterend gebouw komt je tegen zoals het Rotes Rathaus enz. Als laatste wil je, nee moet ik toch naar Checkpoint Charlie de meest bekende eenmalige Grensovergang bij de Duitse deling en door militaire bewaakt. Groot trekpleister, en als je zin hebt dan kan je ook Freilichtmuseaum aandoen.
En dan, natuurlijk niet vergeten speciaal dank voor Renée (echtgenote/ Gattin) mij 10 dagen heb moet missen maar bij thuiskomst krijgt zij 2 KNUFFELS.
Tevens wil ik alle lezers bedanken voor hun reacties in de afgelopen 9 dagen.

Reacties
Reacties
Met dit verhaal sluit je alle belevenissen af. Met mooie foto's. Top. Goed gedaan!!
Goeie thuisreis, Jan.
Mooie reis geweest Jan. Bedankt voor het meereizen op deze manier.
Jan het waren toch weer leuke verhalen met leuke geschiedenis.
Nu weer lekker naar huis
Karel
Fijn dat alles goed is gegaan en .... welkom thuis!
Leuke verhalen jan en weer wat geleerd goede terugreis
Welkom thuis Jan! Bedankt dat we met je mochten meefietsen.
Goede, veilige reis terug naar huis.
Dank voor alle wetenswaardigheden.
Wie weet, tot je volgende fietsavontuur....
Het was weer leuk om met je "mee te reizen" Jan. Goede reis terug.
De laatste kilometers en dan zijn we weer in de Keistad. Vroeger maar dat is eeuwen geleden gingen we samen nog wel eens op de fiets. Tot horens Stijn.
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}