Jan Ouwerkerk op reis naar......

Dag 2 Happen en Trappen

Gisteravond zijn we naar Oldenzaal gereden voor een warme hap en dat bij Grandcafé de Dominee op de markt, gezellige drukte en men was ook bezig met de afbouw van een week feest welke hier een week te voor heeft plaats gevonden. Na een goede nachtrust en een goed ontbijt weer op de tweewieler voor onze 2de dag Happen en Trappen. Via redelijk wat kleine luisjes in Ootmarsum uitgekomen, Rossum- Ootmarsum ligt slechts 8 kilometer van elkaar. Op de markt de koffiebreak genomen. Ootmarsum staat bekend om de galerieën van Ton Schulten en Annemarie Punt en natuurlijk om de Poaskearls. Acht jonge mannen met een beige Langerak, zwarte broek en hoed lopen hier op eerste- en tweede Paasdag ‘s ochtend en ‘‘s middags een rondgang om de kerk en zingen daarbij paasliederen. De Poaskearls moeten ongetrouwd zijn, elk jaar worden twee poaskearls vervangen, van hen wordt verwacht dat hij niet plan is binnen de vier jaar te trouwen. Om vijf uur in de middag begint het vlöggeln; hand in hand met de Poaskearls voorop, lopen de inwoners van Ootmarsum en belangstellenden in een lange sliert door het stadje e n door enkele huizen met stiepel en cafés naar het marktplein, De voorste Poaskearl rookt een sigaar en zingen afwisselend twee paasliederen. Daarna worden de kinderen driemaal opgetild, waarbij ook “hoera” geroepen wordt. Ootmarsum wordt ook wel Siepelstad genoemd en de inwoners zijn de Siepels een bijnaam voor Ootmarsum. Het woord siepen is het Twentse woord voor ui.

Vervolg van de tocht ging via Vasse en Manderveen. Manderveen staat bekend op de Mandercirkels. De cirkels hebben een doorsnede respectievelijk 378 en 343 meter. In opdracht gemaakt van Gerhard Jannink, grootgrondbezitter uit Enschede. Hij had in Noor-Amerika gezien dat ronde akkers voordelen hadden boven rechthoekige akkers. De velden konen vanuit het midden in een spiraalvormige gang worden bewerkt zodat de machines niet behoefden te keren. Tegen 15.00 uur waren we op plaats van bestemming, Reńée stond al snel onder druppelaar het zoute zweet van zich af te spoelen.



Reacties

Reacties

Renee

Hele mooie dag gehad. Veel informatie gelezen en gezien. De moeite waard!!

Wil

Wij hebben hier ook gefietst. Mooie omgeving.

Eline

Manderveen, ja daar ben ik als kind veel geweest met mijn ouders. Mijn vader heeft daar op een boerderij gelogeerd als jonge jongen uit Rotterdam tijdens de oorlogswinter. Wij als kinderen hebben nog steeds contact met hun kinderen.
Jullie nog goede gezellige kilometers gewenst.
Groeten van Bob en Eline

Patricia

Wat een merkwaardig verhaal van Ootmarsum! Leuk om dat soort dingen te ontdekken op jullie tocht. Fijne dag vandaag!

loek

wat een gezellige dag weer. blijven trappen en genieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!