Jan Ouwerkerk op reis naar......

Dag 4 Happen en Trappen

Na een enerverende nachtrust en een goed ontbijt waarbij eindelijk eens de boter niet een hard was maar goed uit smeerbaar, verse broodjes en koffie voor mij en thee voor Renée. Vertrek kon pas plaats vinden nadat Yvonne een foto van ons had genomen voor haar digitale foto verzameling van alle gasten welke B&B Biej’oons tuus voor een overnachting hadden aangedaan.

Na enkele kilometers weg te hebben getrapt, valsplat langs het Avonturenpark Hellendoorn. Het was al behoorlijk aanrijden van bezoekers naar het Avonturenpark. Via Haarle ging het via mooie bospaden richting Heeten waar we op het Dorpsplein een koffiebreak hebben genomen. Op naar de IJssel voor de oversteek, via Wesepe naar Olst. Het dorp Wesepe kent al eeuwenlang een kerk, het oudste gedeelte van deze Nicolaaskerk dateert het begin van de 14de eeuw. Wesepe kent ook een eigen Volkslied dat bij evenementen in het dorp wordt gezongen.

In’t Sallandse landschap Bie Heeten, Raalte, Olst ligt wesepe, dôrple waer ik zoveul van hoal - Zien bouwland, zien weiden, dat blif toch altied bie. Mien dôrpie, ie bint toch van mie.

Refrein: We-se-pe dôrpie is van mie - Blif mie léven lang mie bie- Met oe 14-eeuwse kark, die nog steet, zo stoer en stark- Met oe roodbont in de wei, en oe veulens springen blij - ‘k Heb mien hart an oe verpand, waar ‘k goa in ‘t land.

In Olst de oversteek van de IJssel voor de laatste 15 km naar Epe. Aan de rand van Olst staan 23 zogenaamde aardehuizen.Dit zijn volledig zelfvoorzienende woningen die grotendeels gemaakt zijn van natuurlijke of tweede- hands bouwmaterialen. Mona Keijzer onze minster van Huisvesting is hier nog niet geweest om idee op te doen voor het woning tekort in Nederland.

Epe echt een toeristische trekpleister in het natuurgebied de Veluwe. De toeristen komen over het algemeen voor de omliggende bossen en heide zoals de Renderklippen, Epe heeft elk jaar te kampen met overlast van wilde zwijnen. In 2008 was de populatie dermate hoog zodat in de maanden juli- augustus 3100 zwijnen zijn afgeschoten, van de 5200. Renderklippen is een natuurgebied dat bestaat uit met heide begroeide stuwwallen tussen Epe en Heerde.

Reacties

Reacties

Renee

Weer een mooi verhaal heeft Jan er van gemaakt. Vandaag weer lekker gefietst.

Tjitske

Hallo Jan en Renée, ik had me niet gerealiseerd dat jullie samen aan het fietsen waren. Meestal gaat Jan met mannen fietsen.
Ik herinner me wel dat Renée het me verteld heeft.
Leuke foto van jullie. Tot wanneer blijven jullie daar? Nog veel fiets plezier

Loek

Een enerverende nacht? Ik ben raze nieuwsgierig wat jij onder enerverend verstaat. Ik ken natuurlijk speculeren?🧐lekker samen doortrappen

Wil

Stond er niet veel wind vandaag.
Nog een fijne trip morgen.

Patricia

Loek is me voor. Mijn ogen bleven ook steken bij de “enerverende nacht” 🤣🤣. Hoop dat jullie voldoende nachtrust hadden voor weer een nieuwe fietsdag, En ja, harde boter, altijd irritant.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!