Jan Ouwerkerk op reis naar......

Wacht niet.....

Wacht niet op bijzondere momenten maar maak alle momenten bijzonder.

  • Bijzondere momenten voor 2023 voor mij zijn:
  • 26 t/m 30 juni Radfahren in der Eifel
  • 9 juli t/m 17 juli Cycling in Engeland



Radtour in der Eifel 2023

Vanaf 1997 tot 2008 heb ik voor Toerfiets vereniging Snel Verzet Hoogland 12 buitenlandtochten gemaakt hierbij 2x England aangedaan en 1x Luxemburg, 3 x Frankrijk,1x Beligië, 4x Duitsland en 1x Italië. Daarna 15 buitenlandtochten voor de wielrengroep De Doortrappers. Voor 2023 staat voor mij de laatste door mij organisatie van een fietstocht in buitenland. Zoals de titel al zegt wordt het fietsen in de Eifel. De laatste jaren bestond de groep uit: vlnr: Henk Kleijer- Ron Meijer- Jan Ouwerkerk- Herman Ronhaar- Karel Hilhorst

I.v.m. lichamelijke omstandigheden moet Herman afhakken, zelf heb ik ook de keuze gemaakt om de racefiets aan de wilgen te hangen en daarvoor in de plaats een E-fiets te gaan gebruiken. Deze fiets (tourfiets) een Koga Miyata worldtraveller is voorzien van 2x 500 Wh accu's dus een behoorlijke actieradius. In 2022 hebben we deze regio ook al eens bezocht met als uitval basis Ferienhaus Anne, Oberkail. Peter Niederprüm is eigenaar/ contact persoon en zelf ook een goede wielrenner en zal dan ook regelmatig acte de présence geven bij onze fietstochten. Verblijf is van maandag 26 juni t/m 30 juni 2023. Dus vijfdagen op de trappers en de nodige klimmeters maken.


Dank je wel

Het is al weer een week geleden dat ik van Fietsen langs de Maas thuis ben gekomen. Het was een mooie tocht met vooral mooie en warme dagen. Fietstocht van 680 km in 7 dagen geeft een kleine 100 km per dag.

Over 11 dagen staat Fietsen in de Eifel op het programma. Met een kleine groep "De Doortrappers" gaan we vanaf woensdag 6 juli t/m zaterdag 9 juli zo'n 400 km heuveltje op en heuveltje af fietsen en dat allemaal met de racefiets.

Tijdens Fietsen langs de Maas kreeg ik veel reacties van lezers op mijn dagverslagen en mijn dank daar voor.

m.vr.gr.

Jan

Maas Route Dag 7

De laatste fietsdag langs de Maas. Hoe heb ik dat kunnen verwezenlijken? Eigenlijk heel simpel! Door te fietsen maar ook omdat het thuisfront er positief erachter staat want daar valt en staat alles mee. RENÉE.

Dus een bedankje voor haar want in de afgelopen jaren zij zei toch maar weer “ga maar” behalve 2019- 2020. Renée je ben en je blijft een topper en dat ben je al meer dan 55 jaar voor mij. In het Frans: Je vous aime

Dan nu mijn laatste verhaal over Maas Route welke begon in Langres en eindigt in Maastricht een tocht welke uiteindelijk zo'n 680 km op de teller heeft gezet en een kleine 4000 hoogtemeters. Laatste vertrek was vanuit Namur. Namur in het Frans en in het Waals Nameur en wij zeggen Namen. Namur is gelegen waar de rivier de Samber in de Maas stroomt. Het huidige stadscentrum ligt aan de linkeroever van de Samber en Namur telt iets meer dan 100.000 inwoners. Namur heeft een zeer rijke historie welke dateren al van de oude steentijd. Het was een makkie om Namur snel te verlaten gewoon de Maas in noordelijke richting volgen. Diverse sluizen passeer je waar schutten of verwassen plaats vindt. Schutten of versassen is het proces waarbij schepen door middel van een schutsluis of sas tussen twee kanaalpanden met verschillende waterniveau wordt verplaatst. Opschutten is van laag naar hoog en van hoog naar laag het afschutten. Huy 35 km op de teller. Huy of Hoei. De muur van Huy bekent en berucht bij de toch wel fanatieke wielrenners is een wielermonument geworden sinds het "de scherprechter" in de finish van de Waalse Pijl is geworden. Een beruchte klim van 1,4 km met een gemiddelde stijgingspercentage van 9,7% en maximaal 16,4% (steilste stuk 100 meter) en aan hoogtemeters 136 m. Klaar voor je persoonlijke bedevaart is als voor de beklimming van de muur van Huy langs zeven kapelletjes als opwarmertje heb genomen. Ik heb deze nu maar niet gedaan want ik voel nog de pijn van jaren terug toen ik met veel moeite en daarna de pijn uit eindelijk was aangekomen bij Église Norte-Dame de la Sarte. Vanaf Huy één grote ellende naar Hermalle Sous Huy groot onderhoud aan de N90 dus opletten. Op een gegeven moment richting Amay maar aangehouden richting Liége, Soms was het mogelijk als de Maas te fietsen, over het algemeen slecht fietspad en dan weer door de kleine dorpjes met ook matige wegdek. Ik vindt dat vanaf Amay het deprimerende wordt en hoe dichter bij Liége komt des armzaliger het wordt. In Liége aangekomen dan heb je een extra levensverzekering nodig wat een malloten. Aan de N671 wordt gewerkt en voor een groot gedeelte open want ze bezig met het leggen van een spoorlijn. Na wat ergernis Liége achter mij gelaten en op voor de laatste 25 km om uiteindelijk uit te komen in Mestreech. De temperatuur was inmiddels al opgelopen tot zo'n 35 gr.C. Ik had mij voorgenomen het Vrijthof aan te doen als afsluiting, en het kon ook niet uitblijven lekker een biertje drinken. Het is niet bij één gebleven maar twee tenslotte heb ik ook twee wielen. Vanaf Vrijthof is het 1,5 km naar NS-station. Kaartje kopen enkeltje Maastricht- Amersfoort + fiets. Dat is dan € 37,40 inclusief € 2,00 toeslag. Ja hoor we zijn weer in Nederland dus toeslag en nog eens toeslag. En als extra mededeling u mag pas na 18.30 uur vertrekken. Er zat al een fietser te wachten op perron 1 met als eindbestemming Groningen. We hebben niet gewacht tot vertrektijd 18.30 uur maar zijn om 17.30 uur in de trein gestapt. In Utrecht overstap en naar perron 11 voor de trein Amersfoort- Groningen.

Het was een mooie en enerverende fietstocht in acht dagen zo'n 680 km afgelegd.

Nieuw fiets gebeuren staat te wachten met het fietsteam "De Doortrappers" Fietsen in de Eifel vanaf 06 juli- 10 juli met als uitval basis Oberkail.


Dit verhaal is gemarkeerd als spam en is daarom niet zichtbaar voor bezoekers.

Maas Route Dag 5

Weer te vroeg wakker maar misschien ook niet want het zal vandaag een zeer warme dag worden dus kan geen kwaad om op tijd te vertrekken, Tijdens het ontbijt spraak ik een fietser uit Nederland welke al zo’n 4 weken onderweg was met wat hij zij een Rondje Frankrijk. Als dat zo is dan heeft hij snel gereden want de laatste kilometers zijn echt niet zo veel om in Nederland te geraken. Zijn vraag waar ja jij naar toe? Wel ik ga ook naar het noorden en ik stop in Maastricht. Na het ontbijt was hij snel vertrokken maar ik zou hem nog eenmaal tegenkomen en wel ik Nouzonville op +/- 31 km van de tocht. Nog één lange klim van en kleine 2 km met waarom ook niet als maximum 9% . Hier goed boven gekomen en daarna was het alleen dalen naar dus dat was even bij komen van het klimwerk. Na deze afdaling was het bij Villle Sur Lumes direct aanrijden naar La Meuse. Nu was het alleen maar het fietspad volgen tot eindpunt van vandaag Givet. In Nouzonville enkele foto’s gemaakt van Statue de Jean- Baptiste. Jean- Baptiste is een Franse voornaam die verwijst naar Johannes de Dopper. O’ja hier passeerde onze Nederlandse fietser. De temperatuur begon al aardig op te lopen uiteindelijk laat de uitlening op de Garmin 35 graden zien en de wind was zwak uit het noorden. Als groepjes fietsers tegen komt Dani’s eigenlijk de gewoonte om in dit geval in Frankrijk “Bonjour” het was veranderd in goedemorgen of goedemiddag want de meeste fietsers kwamen uit les Pays- Bas en zij fietsen EuroVelo 19 in zuidelijke richting. In Revin ging het fietspad door een zeer donkere tunnel, geen verlichting. Licht aan het eind van de tunnel ja dat was er wel maar je kwam niet verder want het was volledig gebarricadeerd dus terug en even een N- weg nemen en vervolgens zoeken naar de afslag langs La Meuse. Van hier ging met op- en neer met steeds een klein 2% . Maar zoals eerder geschreven wat op klimt gaat meestal ook met de zelfde waarde dalen. Bij Chooz is gelegen in een meander van de Maas een kerncentrale. Twee reactors waarvan de eerste is 1960 is gebouwd en in 1967 in dienst is genomen en het was de eerste drukwaterreactor die in Frankrijk in dienst werd genomen. Delaatste 10 km en dan zit de rit er weer op en 110 km op de teller gezet . Overnachtingsadres snel gevonden en voor het eerst een badkuip, deze redelijk vol laten lopen , was een genot voor de been spieren. Voor morgen staat een kleine afstand op mij te wachten Givet- Namur slechts 55 km. Oki-doki morgen verhaal over de 6e Maas Route Dag.

Maas Route Dag 4

Gisteravond eens even Amerikaans gedaan door naar de Buffolo Grill Restaurant te gaan, ik kan wel zeggen het ging erin als zoete koek. Na een goede nachtrust was het uiteraard een ontbijt, was niet slecht want er was ook krokante muesli en dat met Danone yorhurt daar kan je tenminste op fietsen. Bidons gevuld met vers water en klaar voor vertrek. Na +/- 2,5 km Verdun achter mij gelaten en waarachtig ik zit op het fietspad langs de Maas. Maar voor hoe lang? Niet lang dus want bij Bras Sur Meuse dat was op kilometer 8 van de tocht einde fietspad. Als je Verdun aan doet dan moet je ook naar Ossuarium van Douaumont. Ossuarium of knekelhuis is een gebouw op een begraafplaats of een deel van een kerk, waar beenderen van overledenen worden bewaard. Het is bekend dat hier resten liggen van 130.000 Franse en Duitse soldaten die bij de slag om Verdun in de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. Daarna pakken we de fietsdraad weer op richting Sedan. De eerste van de vier pittige klimmen staat op mijn te wachten en wordt keurig netjes op mijn Garmin aangegeven. De eerste 926 meter met een gemiddelde van 5% en een max van 9%. De laatste echt een kuitenbijter 1,4 km en een gedeelte van 15% over een lengte van 200 meter. Alles liep lekker vlotjes. Gehucht na gehucht volgde snel achterelkaar op. Elk gehucht een élglise en wat mij verder op viel de meeste ook de straatnaam Grand Rue. Over de gehele afstand van zo’n 90 km geen enkele winkel om iets te kopen. Zelf geen mogelijkheid om indien nodig je bidons te vullen want met temperaturen boven de 30 gr.C moet je toch regelmatig drinken om je vochtbalans oké te houden. Gelukkig had ik 2 bidons van elk 750 ml en dat ging ook net goed. Advies van Karel opgevolgd door meer om mij heen te kijken. Desondanks de tocht vlotjes gereden. Tegengekomen een aantal Nederlandse echtparen (ik denk dat het echtparen zijn) welke de zuidelijke Maas Route aan het rijden zijn. Een stel gesproken en deze verwonderde zich ook over niet altijd langs de Maas fietsen. Hen maar niet verteld dat ik deze indruk ook had. Bonne lecture te au revoir,

Maas Route Dag 3

Voor het pitten gaan nog de voetbal wedstrijd Zwitserland- Portugal gevolgd en de Portugese moesten hun meerdere erkennen. Het Zwitserse team bestaat volgens mij alleen maar uit NIET Zwitsers. Kon lekker uitslapen want voor acht uur geen ontbijt. Ik was niet de enigste fietser want bij het ontbijt zaten zo’n 12 fietsers, maar ik was de enige uit Nederland en de rest allemaal uit vive la Frans. Na ontbijt de tassen ophalen uit de kamer, kon de kamer niet meer binnen komen, codeslot was uitwerking. Naar de receptie en ja hoor eerst betalen dan krijg je een nieuw codekaart om de deur te kunnen openen. “Vive la frans” Bij alle gasten werd dit gedaan!!! Het weer was in tegenstelling tot voorgaande dagen een stuk minder en ook een Noord-Oosten wind. Al snel zat ik op de route naar Commercy met een gemeentelijke telling van 5386 inwoners en natuurlijk een eigen burgervader. Zo dat waren de eerste 18 km. In Commercy kon ik direct langs de Maas fietsen, slechts 5 km en daarna ging het weer landinwaarts met de nodige klimmen en afdalingen. Bij Mécrin eindelijk weer een zeer pittige klim van zo’n 786 meter met 11% en een gemiddelde van 5%. Tijdens deze klim waren enkele werklieden voor het kerkhof bezig met grasmaaien. Nee het waren geen mensen van Eemfors al hadden zij wel het zelfde (werk)-tempo. Het grote voordeel is wel na klimmen volgt dalen, ook nuhet geval. Bij Ailly eindelijk wat mooie haarspeldbochten en na deze te hebben overwonnen weer een mooie en snelle afdaling. Op 45 km. Eindelijk weer eens direct langs de Maas fietsen (onverhard fietspad) Bij een van de sluizen gesproken met een Nederlandse schipper en vrouw deze kwamen vanaf Maastricht maar waren niet zo tevreden over de vaarroute veel alg en kwamen regelmatig vast te zitten door de enorme planten groei. Ja op de fiets heb je daar geen last van. Na de zoveelste keer van oversteek Maas ging het in rap tempo richting Verdun. Onderweg nog even gezelschap gehad van man en vrouw uit Leiden. Beide reden op een E-fiets. Bij Belleray de laatste oversteek Maas voor vandaag. De laatste côte verdun beklimming via Rue du Général de Gaulle, 1,5 km lang en overbrugging van 80 hoogtemeters met een gemiddelde van 3%. Na deze klim was B&B Hotel snel gevonden. Inchecken met je reserveringsnummer van Booking.com. - Betalen, en dan krijg je een code om binnen te komen met daarbij je kamernummer. Vandaag op de teller gezet 82,5 km. Morgen wordt het wat meer.