7de etappe dag naar Berlijn
Na aankomst in Wolmirstedt was het even zoeken naar het hotel. Hotel onbemand, met een code wordt een deurtje van een sleutelkastje geopend en dan kan je je sleutel er uitnemen en de hoofddeur van het hotel openen. Gesproken met ????? deze was hier voor het bijwoning van het huwelijk van zijn ex ( vrouw) hij wachtte nog op zijn man!! Even later kwam nog een wielertoerist (Fernando Nijkamp uit Zwolle), ook onderweg naar Berlijn. Samen met hem bij de Griek gegeten. Wat doe je s’ avonds, TV- kijken. Euro songfestival, na 3 songs gauw overschakelen naar een andere zender. Voor mij alleen maar geschreeuw, als je maar gek doe. Uiteindelijk is de eerste deelnemer ook als winnaar geëindigd. Wat later uit mijn kooi gekomen want voor van dag staat maar een kort etappe op het programma . Bij start niet warm gekleed maar nadat ik Wolmirstadt achter mij had gelaten toch maar de armstukken en windjack aangetrokken, veel Noord- oosten wind en zon liet zich ook nagenoeg niet zien laat staan dat deze nog wat warmte kon afgeven. De dorpjes volgde zich snel op en vanaf Ringfurth was het fietsen langs de Elbe met een mooi bosgebied met een goed fietspad. Vanaf Grieben was het behoorlijk stevig doortrappen over een matig wegdek +/- 6 kilometer bij Schelldorf er maar vanaf gegaan en verder richting Tangermünde genomen. Tangermünde wasvroeger een Hanzestad. Eén van de mooiste middeleeuwse poort in Noord Duitsland is hier te vinden. Rond 1300 werd de rechthoekige toren gebouwd, de ronde toren en het centrale gebouw stamt uit 1450, en boven de poort zijn in 1897 de wapenschilden aangebracht van: 1- Pruisische Koninklijke adelaar- Keizerarend van Bismarck-rijk met Hohenzollern schild- Tangermünde adelaar- Adelaar van het heilige Roomse Rijk van de Duitse natie en als lest best Brandenburgse adelaar. Zo blijkt maar weer dat de Duitsers gek zijn van adelaars. In Tangermünde staat het standbeeld van Magarete van Minde, zij nam in 1619 wraak op de corrupte ambtenaren ( toen waren zij ook al corrupt) in Tandermünde door de stad in brand te steken, zij en haar kind komen ook bij deze brand om. Er is ook een film gemaakt “Grete Minde” in 1977 en niet vergeten Grete Minde opera, geschreven door Eugen. Bij het schrijven van de 7de etappe dag en naar buiten kijkend dan zie de meeste passanten in dikke jassen lopen.
Voor morgen staat een na de laatste etappe op het programma. Tangermünde naar Brandenburg an der Havel over een afstand van 71 km.

6de etappe naar Berlijn
Schreef bij mijn verslag in de vijfde etappe dag naar Berlijn over de Schnitzels, mijn warme hap bij Kärnter Stubbe in Königslutter Am Elm is positiever. Ik niet in Duits georiënteerd Hotel-Restaurant maar voor mijn gevoel in een Oostenrijks ingericht Hotel- Restaurant. Voorafje, Frittensuppe (goed gevulde soep gemaakt van lekker bouillonblokje met reepje pannenkoek)- hoofdgerecht: halve zwarte kip, en als laatste zwarte koffie. Ontbijt was ook goed verzorgt en ik kon aan mijn 6de etappe beginnen. Na een kleine 15 km gereden te hebben zat ik al in Helmstedt. Was de grensovergang naar Marienborn en was tijdens de deling in Duitsland de grootste en belangrijkste overgang in de Duits-Duitse grens. Eind 1989 werd de grensbewaking afgezwakt. Op 30 juni 1990 werd om middernacht de grens overgang opgeheven. Op weg naar Hundisburg waren de energie-molens niet te tellen. Als je Hundisburg aan doet dan moet je ook naar Schloss Hundisburg. Het Schloss zelf is redelijkheid om te zien doch de achterliggende gebouwen is redelijk in verval, daar in tegen moet de Engelse Landschaptuin de moeite waard zijn. Schloss stamt uit de middeleeuwen , vanaf 1453 in bezit van de familie Alvensleden , in 1811 verkocht aan de Maagdenburgse zakenman Nathusius. Na tweede Wereld oorlog deels verwoest, werd volksbezit en na de val van muur kwam het kasteel in bezit van de gemeente Haldensleben. Op voor de laatste 25 kilometer, hopelijk kom ik nog iets tegen voor een koffiebreak, dus niet, dus op eindbestemming Wolmirstedt voor de koffie, dus niet want het is Samstag en dan zijn de winkels gesloten en geen koffietent ontdekt.
Morgen wordt het een korte rit naar Tangermünde.

5de etappe naar Berlijn
Gisteravond het restaurant van Hotel Sonnenberg bezocht, menukaart stelde weinig voor, 10 schnitzels met verschillende benamingen maar het komt op het zelfde neer, een lap vlees over het algemeen van het Schwein en daar om heen paneermeel. Als de schnitzel goed gebakken is dan moet de paneermeel los liggen van het vlees, dat is dan altijd maar te bezien. Als specialiteit was op de kaart gezet; het witte goud ( asperge) met schnitzel , gekookt aardappeltje en natuurlijk de hollandaisesaus. Dit maar niet genomen want 4 stengels asperge met ……. Leek mij niet aantrekkelijk. Gelukkig maak ik dit gerecht zoals het hoort. Ontbijt, zeer harde en droge broodjes, vleeswaren, kaas in de koeling. Nee dat was niet top. Dus enkele bakjes joghart genomen en een hoeveelheid roerei, heb ik toch mijn eiwitten voor de trip naar binnen gekregen. Er stond gelukkig minder wind als dagen ervoor maar het was wel kil, slechts 8 gr.C bij afdaling. Mijn stop was na +/- 54 kilometer en wel in Braunschweig. Echte koffie bij de Italiaan, Braunschweig in het Nederland is Brunswijk en is een Kreisfrei stadt. De Dom van Brunschweig werd in 1173 geschiedt door Hendrik de Leeuw, Hertog van Saksen en Beieren. De kerk is gewijd aan St. Blasius en Johannes de Doper en door de Hertog bestemd tot zijn grafkerk en diens gemaal Mathilde Plantagenet. Bekend is ook de legendarische figuur van Tijl Uilenspiegel. Volgens het verhaal bakte hij zijn uilen en meerkallen in een Braunschweigse bakkerij, Zijn naam verklaart zijn talent om mensen voor de gek te houden. De uil was toenemen symbool van domheid, De spiegel fungeert als ding waarin mensen zich zien zoals ze zijn ”zo dom als een uil” Nog slechts een kleine 30 kilometer dan arriveer ik Königsbüttel Am Elm, vroeger gelegen aan de handelsroute van Braunschweig naar Magdeburg. Klooster in Königdbüttel ontwikkelde zich als bedevaartsoord. De kloosterkerk staat bekend om zijn beeldhouwkunst en het graf van de Keizer Lotharius III van Supplinburg.
Hoera voor de boeren het is gaan regenen.
4de dag etappe naar Berlijn
Gisteravond het centrum van Hamelm in gegaan, mooie drukke bedoeling, sommige terrassen waren redelijk bezet, er was nog een tafeltje over om aan te zitten en een kleine bestelling te doen want de inwendige mens moet natuurlijk ook worden verwend, echt verwennen niet, maar een bodempje energie voor de volgende dag is niet overbodig. Energie bron was er ook bij het ontbijt, van alles aanwezig. Om +/- 08.30 zat de ontbijtzaal vol met meer dan de helft fietsers. ( 8 man/vrouw) Gelukkig had ik de tassen en al het andere al van driehoog naar beneden gebracht, echt geen pretje als je iedere keer zo’n 60 treden op moet. Na afrekenen, aanvang van de 4 etappe, via Salzhemmendorf- Gronau naar Diekholzen als eind bestemming. Direct uit Hamelm de windjack maar aan getrokken, koude wind, en echt warm fietsen dat lukt mij dan niet. In Coppenbrügge staat nog wat overgebleven is een voormalige kasteel en vestingcomplex Het voormalige kantoor deed vroeger dienst als zetel van de rechtbank in Coppenbrügge. Salzhemmerdorf is bekend om zijn toerisme en voor de echte fietser onderons een pittige klim door het dorpje, 10% met mooie uitloper over de hooglanden. Koffiebreak genomen in Gronau, het stadje heeft eigenlijk niets te bieden dan alleen Italiaanse koffie. Nog een kleine 30 km en dan zijn we in Diekholzen. Van 1897 tot 1930 en van 1939tot 1959 was de Hildesia Kalimijn in bedrijf. Eén deel van de installatie. Deed tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst als munitiefabriek. Na een klein klimmetje gearriveerd bij Landhaus Am Sonnenberg voor de 4de overnachting.
Morgen een rit naar Königsbuttel Am Elm
3de etappe dag naar Berlijn
Vandaag een lange etappe dus op tijd maar op de trappers staan. Na een redelijk ontbijt de tassen op de fiets. De start was kil want de klim die ik gisteren had om bij Waldhotel Bielefeld te komen had ik nu als afdaling. Met een redelijk tempo in Bielefeld beland. De route in Bielefeld moest ik behoorlijk aan passen om bij startpunt WP3 Bielefeld te komen. Reden: druk bezig met volledige aanpassing van de trambanen, Maar gelukkig kwam ik bij Quellenhofweg uit en zat op de route. Lichte klim welke uiteindelijk over ging in een zeer pittige beklimming met stijgingspercentage tussen de 7 en 9%. Gelukkig boven aangekomen maar daar stond een kleine doorloper met een kleine 12%. En zo als altijd na iedere klim volgt een afdaling met snelheid boven de 65 km./uur of is het zo na iedere afdaling volgt (wederom) een klim. Deze was niet zo heftig als voorgaande klim, maar toch. Via Stieghorst kwam ik snel in Oerlinghausen. De eerste 40 kilometer zit er op in Lage. Lage is genoemd naar een laagte, de plaats ligt relatief laag, in het dal van de Werre. Bekend is ook de St. Johanniskirche met daar voor een marktplein. OP voor de volgende kilometers dus naar Lemgo de Universiteitsstad en geldt als een van de mooiste vakwerkstad-jes , Schloss Brake is ook de moeite waard om te bezichtigen. Fietsen langs het riviertje Bega is ook leuk om te doen maar dan moet er op dat moment geen schoolkinderen lopen, geen tientallen maar honderden. Dus constant de fietsbel laten gaan en als je geluk heb dan gaan zij links of rechts op het fietspad lopen. Ik was toen aan een koffiebreak, had 60 km gereden en Barntup daar was een bakkerij, afstappen, zwarte koffie en aardbeien punt. Na een kleine 5 km doemde Bad Pyrmont voor mij op. Bad Prymont is een kuuroord en vermaard vanwege de geneeskrachtige bronnen.Een weetje: Koning Willem III vroeg zijn tweede vrouw Emma ten huwelijk. Ja, de Nederlands vorsten hallen overal een vrouw- en man vandaan!! De Duitse princes werd op 20ste in 1879 de tweede echtgenoot van de 62 jarige Koning Willem III Is na overlijden van de Koning nog acht jaar regentesk geweest van de toen nog minderjarige Wilhelmina.< stukje geschiedenis> OP voor de laatste +/- 30 km en zijn we in Hamelen. Hamelm beducht in de Nazitijd om de gevangenis van Hamelm. Dwangarbeid moest er verricht worden en maar dan 300 gevangen kwamen om. Bekend is ook Rattenfängerhaus. Beroemd is de sage van de rattenvanger van Hamelen. Kinderen werden d.m.v. op een fluit spelen ontvoerd.
Morgen staat een kortere route op het programma.
2de etappe dag naar Berlijn
We starten met een ontbijt, niet te stevig of toch wel want je weet eigenlijk niet wat te wachten staat om in Bielefeld te geraken, te rijden afstand dat valt mee maar we moeten nog door Teutenburgerwald dus de nodige klimmetjes staan dan te wachten. De start was kil slechts 15 graden en een stevig Oosten wind wat de gehelde dag wel zo blijven, dus armstukken maar aan trekken. Na wat valsplat ging het snel berg afwaarts. De eerste stop zou Bad Iburg zijn 25 km van Tecklenburg maar dan moest ik wel 3 stevige klimmetjes voor doen om daar te geraken. Iburg heeft zijn bestaan te danken aan het historische Kasteel Iburg en leeft vooral van het toerisme, met Kneippkuur, is een bepaalde vorm van Hydrotherapie en het kan ook niet anders genoemd naar Sebastiaan Kneipp (1821-1897) Als priester predikte hij kuren met natuurlijke middelen, onder meer met baden in afwisselend warm en koud water. De priester welke Nederland rijk is op dit vlak dat is toch wel Adrie Boomsma of hij ook priester is dat blijft een vraag? Koffiebreak in Bad Iburg genomen. Route kaart 2,1 uit de map gevist alsmede route ingeladen op de Garmin, voor de rit naar Bielefeld , kreisfreie Stadt in noordoosten in de deelstaat Noordrijn Westfalen, Via Bad Lear naar Borgholzhausen, bekend als de “honingkoekstad” Niet te vergelijken met de Natte Keet van ‘t Stoepje.< geintje> Twee extra pittige klimmetjes gehad vanaf Bad Iburg en de laatste zit aan het eind van de rit,daarvoor een mooie lange afdaling naar Halle. Jaarlijks vindt hier ATP-Toernooi plaats een terugkerend tennistoernooi met een recordhouder Roger Federer. Nog een kleine 7 kilometer en dan ben ik op plaats van bestemming Peter Auf’m Berge maar dan moet ik nog wel even de laatste beklimming afwerken. Na inchecken nog wel even geduld hebben want er kwam geen water uit de kranen dus douchen ook even niet. Morgen staat een rit van +./- 110 km te wachten.
1ste etappedag naar Berlijn
Lang naar uitgekeken en dan is het zo ver. De wekker is niet afgegaan want voor dag en dauw stapte ik al uit bed. Renée moest er ook aan geloven maar zij vond dat niet erg. Alles stond al kaar dus het was alleen maar een bakje yougert met muesli en daar moest ik het maar mee doen. Om de wijk Nieuwland uit te komen is ook een opgave want overal waren ze met de wegen bezig. Als je om 07.30 uur vertrek dan kom je in de meute scholieren terecht, drie- vier naast elkaar en komen ze op school en dan zitten ze ook weer naast elkaar!!! Even over achten stond ik op perron 2 om de trein te nemen naar Enschede (08,22 uur) Te vroeg want je mag pas na 09.00 uur met de fiets in de trein, gaf bij ticket controle alleen maar de opmerking, Meneer bent U op de hoogte van de fenomeen Daluren!! Om 09.45 uur stond ik in Enschede, GPX inladen voor de eerste etappe dag naar Tecklenburg en al snel had ik Lonnecker bereikt met de Oude Molen uit 1851. Op +/- 29 km de grens overgang NL/ DE . Een mooie weg volgde door het bosgebied en voor dat het door had zat ik op de kasseien in Bad Bentheim. 40 km in de benen dus tijd voor een bakkie koffie, ik waande mij weer even in Nederland want volgens mij was er een bus met op leeftijd vrouwelijk schoon aan gekomen. Voordeel GPX is dat je weer snel op de route zit. Het dorpje Ohne had ik snel achter mij gelaten en ging in een redelijk tempo naar Rheine. Rheine is vooral bekend om Dionysiuskerk.In Rheine nam ik de noordelijk zijde van de Dortmund-Ems- Kanal, een klein gedeelte door een woonwijk en daarna alleen maar bossen. De laatste kilometers ging het redelijk op en neer met daarbij enkele pittige klimmetjes tot een kleine 5% met als laatste de L504 naar Tecklenburg 5 kilometer klimmen met als toetje 10-11%. Was ik er vanaf? Nee want kamer 23 ligt op de 2de verdieping van Hotel Bismarckhöne . Weer klimmen maar dan trappen op.

Wel verdient biertje….
Fietsen naar Berlijn 2025
Over enkele weken dan is het zo ver fietsen naar Berlijn. Maandag 12 mei een dag na Moederdag met als startpunt Enschede en loopt via het Teutoburgerwoud, Hamelen, Braunschweig, Brandenburg en Potsdam naar Berlijn.
De hoofdroute is 740 km lang en gaat over rustige wegen en paden. Zo’n 300 km is autovrij en 90 km is onverhard. In het Teutoburgerwoud, het Lipper Bergland, het Weserbergland en het Hildesheimer Wald zijn wat klimmetjes, die nooit lang duren. Voorbij Hildesheim is de route grotendeels vlak.
Dagelijks een fietsverslag om jullie op de hoogte te houden over het wel en wee van de eenzame fietser. Boudewijn de Groot maakte een songtekst " Hoe sterk is de eenzame fietser", die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind Zichzelf een weg baant. Hopelijk heb ik niet te veel tegenwind om in Berlijn te komen.
Periode: 12 mei / 22 mei 2025
Negen dagetappes: te rijden afstand +/- 750 km.
Ma.12 mei > Enschede - Tecklenburg 99 km.
Di. 13 mei > Tecklenburg - Bielefeld 78 km.
Wo.14 mei > Bielefeld - Hamelm 110 km.
Do.15 mei > Hamelm - Diekholzen 73 km.
Vr. 16 mei > Diekholzen -Königslutter Am Elm 91 km.
Za.17 mei > Königslutter Am Elm - Wolmirstedt 80 km.
Zo.18 mei > Wolmirstedt - Tangermünde 63 km.
Ma.19 mei > Tangermünde - Brandenburg an der Havel 77 km.
Di. 20 mei > Brandenburg an der Havel- Berlin 91 km.
Wo.21 mei > Tagespassagier in Berlin.
Do. 22 mei > Rückfahrt mit den Zug
