Dag 4 Velo zu Letzebuerg 2025
Gisteravond koelde het zeer sterk af, lichte windhozen en wat regen. In de nacht bleef de wind ook lekker de meeste warmte wegblazen. Bij op staan was de temperatuur 14 gr.C en bij vertrek net 15 gr.C. Een enkeling deed maar de armstukken aan. Vandaag stond een tocht naar Vianden op het programma. Na 4,3 km hadden we Hosingen achter ons gelaten en een mooie snelle afdaling volgde. Voor verlaten van Luxemburgs grondgebied ging regelmatig op en neer maar dat veranderde direct na passage grens. Ja, grondgebied van Duitsland startte meteen met een klim vanuit Dasburg. Klim van 5,2 km met uitschieter van 12% en een gemiddelde over de hele klim van 5,3 % of te wel we hadden de Kappelenberg bedwongen. Kleine dorpjes volgde snel achter elkaar zoals: Preischeid, Affler, Ubereisenbach naar Gemund, dat ging wel lekker want we daalde allen maar zo'n 6 km. Maar ja we moeten weer omhoog om het hoogte verschil van 260 meter te overbruggen dus klimmen: 5,6 km, gemiddeld stijgingspercentage van 6,2 % en maximaal 12% over 200 meter. Na deze klim heb ik mijn fiets maar laten zegenen in het kappelletje na behalen van de klim. Nog een kleine 15 kilometer en dan verlaten we weer Duitsland en komen via Vianden Luxemburg weer binnen. In Vianden onze rust- en lunch pauze gehouden. Voort alle de nodige koolhydraten aangevuld.
Vianden: als over Vianden praat dan kan je er niet omheen betreffende het sprookjesachtige kasteel. In Luxemburg zijn veel kastelen te vinden, maar het kasteel in Vianden is wel een van de mooiste en best bewaard gebleven. Tussen de 11e en 14e eeuw is dit kasteel gebouwd. Vanaf 1417 tot 1820 behoorden dit toe aan het huis van Oranje Nassau.
Na rust- en lunch pauze start van het tweede deel van de tocht. Passage brug over de Our rechtsaf en fietsen geduurde 6 km langs de Our en daarna weer te start met een klim vanaf Rue Du Fauborg. Een klim van een kleine 7 km met behoorlijke uitschieters van 14% en een gemiddelde van 6,2%. Henk herkenden gelukkig na einde (zijn) klim een auto welke rechts van de weg stond. Jan Hebben deze klim al eens gehad. Ja Henk, bij de openingstocht. O' niet herkend tijdens het klimmen. Kleine afdaling volgde en bij Putscheid ging de groep linksaf en ik rechtdoor. Het was een mooie fietsdag met veel betere fiets omstandigheden t.a.v. de temperatuur. Morgen onze laatste dag en niet te vergeten dag want Hiep- Hoera voor Ron zijn verjaardag.

Dag 3 Velo zu Letzebuerg 2025
Vandaag de derde rit over Luxemburger wegen. In overleg besloten dat i.v.m. met de hoge temperatuur besloten dat een plaatselijke rondje zal worden gereden. Zelf heb ik de keuze gemaakt om eens een dagje fietsvrij af te nemen. Willem wilde zijn benen losrijden dus hij gaf de voorkeur om enkele kleine rondjes te gaan fietsen en de overige drie wilde een redelijke afstand te fietsen. Uiteindelijk kwamen zij thuis met een kleine 38 km op de teller. Willem en ik zijn op en neer gereden (met auto) naar Hosingen om inkopen te doen. In de middag zijn we naar het zwembad gegaan want de temperatuur was wel iets lager dan gisteren. * 38,7 gr.C. Even voor 18.00 uur het zwembad verlaten want de inwendige mens vraagt ook het nodige. Was een gemakkelijke hap, hamburgers met zoete broodjes helaas vergeten de ketchup maar desondanks smaakte het goed. Als nagerecht ijs met gekookte aalbes met wat aardbeien.
Na gedane arbeid is ook voor Ron een rustig moment aan gebroken.

Dag 2 Velo zu Letzebuerg 2025
Na een redelijke nachtrust met een hoge relatieve hoge vochtigheid en boven in de woonkamer/ keuken was te temperatuur al boven de 28 gr.C. Willem zat al geruime tijd op het terras. Ontbijt was snel geregeld en nadat de eieren waren gekookt konen we gaan ontbijten, voor de een wat meer dan voor de andere. Nog wat boterhammetjes voor onder weg want honger klop moet toch proberen te voorkomen iets wat Karel altijd te harte neemt want hij neemt altijd voor een weeshuis mee. Even voor half tien vertrokken we voor een tocht van +/- 75 km. De eerste 9 km ging geleidelijk op en neer met daarop een mooie lange afdaling, maar ja wat je naar beneden gaat moet ook weer omhoog. Vanaf Goedelsmuble naar Goesdorf een kleine 7 km was het weer klimmen en nog eens klimmen met sommige gedeeltes van iets meer dan 10%. Ook van dit punt geldt weer wat je klimt gaat weer naar beneden. Na deze afdaling maakte ik de fout door na de afdaling linksaf te gaan de overige vier waren mij al voor en zij waren rechtsaf gegaan, waren dan al zo na een kleine 3 km in Esch Sur Sure. Na een kleine 4 km ging bij mij toch wel een lichtje op dat ik verkeerd zat en om moest draaien, weer klimmen. Telefoontje van Ron, waar zit je wij staan al bij de tunnel, ik kom er aan ga maar een terrasje zoeken in Esch Sur Sure. Zij zaten al aan de koffie met gebak, colaatje besteld en aardbeien taartje. Mooi eerste gedeelte van de tocht hebben we gehad nu door met het tweede gedeelte. Terug naar de tunnel voor aanvang met direct een klim van 4,3 km met een gemiddelde van 8,3% en max 14%. Ga er maar aan staan of liever gezegd probeer maar te blijven zitten. Na Eschdorf ging het snel naar Ringel (afdalen) en daarna met een klim naar Bourscheid. In Bourscheid bij de witte kerk even onze rust genomen en water getapt want de bidons waren leeg, geen volgwagen bij ons. Willem kon onze Lieve Heer wel bedanken want voor hem was het echt het mooiste wat hem overkwam, voeten en benen alsmede zijn hoofd kon hij rijkelijk afkoelen met H2O. Via een Um Kraitzkapp lichtjes om hoog en daarna een pittige afdaling naar de brug over rivier Sure. Nog even wat vlakwerk en daarna weer klimmen richting Schlindermanderscheid een klim van 8,5 km, niet al te zwaar maar als de nodige kilometers al in de benen heb zitten dan weegt dat toch mee in je beoordeling van deze klim. Na deze klim ging het met valsplatnaar Holyday Park La Sapiniere. Het duurde niet lang en De Doortrappers hadden het zwembad gevonden, en de naam veranderde in Waterspetters. Mooie maar pittige fietstocht gehad. Morgen zien we wel weer. O' ja de hoogst gemeten temperatuur was 38,7 gr. C.

Dag 1 Velo zu Letzebuerg 2025
Maandagochtend vertrokken naar Hosingen- Luxemburg voor ons verblijf van vijf dagen. De tocht verliep vlotjes en even over 13.00 arriveerde wij op het Vakantie Park La Sapiniere Village de Vacances. Bij de receptie werden we snel geholpen met de sleutel voor ons verblijf. Snel hadden we de auto leeg en de slaapkamers toe gewezen aan de deelnemers: Karel en Willen samen. Ron en Karel samen en Jan alleen, reden voor alleen slapen is waarschijnlijk om dat zij denken dat ik snurk!!
Standaard is dat we beginnen met een openingstocht op de dag van aankomst. We starten wel wat laat 16.00 uur voor een tocht van /- 50 km. De tellers op nul en route Hosingen-Bastendorf Hosingen Route 01 op de Garmin- Komoot laden. We starten met een temperatuur van zo'n 30 gr.C. Bij Stolzenbourg op zo'n 9,5 km van de tocht stond onze eerste uitdaging een klim van 5 km met stijgingspercentages van 14% en mooie haarspeldbochten. Einde klim op 15 km en nu een ronde langs de stuwdam van Vianden. Bassins Superieurs. De stuwdam is 130 meter lang en 30 meter hoog. Het stuwmeer is 8 km langs en bevat 10 miljoen m3 water(waarvan 6,9 miljoen m3 bruikbaar) Na 3/4 rond de stuwmeer te hebben gereden moesten door wegwerkzaamheden even een stuk lopen om onze weg te kunnen vervolgen. Op 25 km heb ik de keuze gemaakt om rechtdoor te rijden naar Hosingen. De andere zijn linksaf gegaan richting Bastendorf. Na aankomst snel een douche genomen even daarna kwamen de andere aan. Voor enkele was de gang naar het zwembad om af te koelen. We gaan eten in de Brasserie. Was voor mij een echte tegenvaller, zwijnen vlees, zo droog als mij schoenzool dus de nodige pilsjes er achter aan. Route besproken voor tweede dag en in verband met de te verwachten hitte is het een rit geworden van +/- 75 km. maar wel met de nodige klimmen en wel vijf in getal.
Vëlo zu Lëtzebuerg 2025
Na fietsen naar Berlijn met de toerfiets staat nu Fietsen in Luxemburg te wachten. Nu niet met de toerfiets maar de Trek Racefiets. Maandag 30 juni worden wij verwacht in Holyday Park La Sapinière - Hosingen. Wij zijn! De Doortrappers! Een kleine groep van 5 redelijk fanatieke wielrenners welke zich de Doortrappers noemen. Hoe zit een weekje fietsen er uit?
Ondanks de geringe grootte barst Luxemburg van de fietsroutes. Fiets over heuvels, door dichte bossen, langs meren, rivieren en kastelen. Luxemburg is slechts 82 kilometer lang en 54 kilometer breed, maar met meer dan 600 kilometer aan fietsroutes een ideale bestemming om te gaan fietsen. Grofweg bestaat Luxemburg uit twee delen: de Oesling met de Luxemburgse Ardennen en Eifel in het noorden en het lagergelegen Gutland waar de rivieren Moezel en Sûre samenkomen. In het noorden van Luxemburg kun je rekenen op flinke hoogtemeters met pittige klimmen welke kunnen oplopen tot boven de 20% Gezien het nodige klimwerk zijn de afstanden met uitzondering van de Jean Nelissen Classic onder de 100 km gehouden.
- Maandag 30 juni: Hosingen-Bastendorf- Hosingen. Openingstocht van 50 km.
- Dinsdag 01 juli: Hosingen- Bourscheid- Hosingen. 95 km.
- Woensdag 2 juli: Jean Nelissen Classic. 141 km.
- Donderdag 3 juli: Hosingen-Constum- Hosingen. 88 km.
- Vrijdag 4 juli: Hosingen- Vianden- Hosingen. 98 km.
- Dagelijks vindt een etappe verslag plaats met uitaard alle bijzonderheden van de etappe!
Slenteren door Berlijn
Fietsen naar Berlijn moet je toch afsluiten met voor mij slenteren, ik heb zo hekel aan lopen dus het wordt gewoon slenteren. Om 09.30 uur de deur achter mij dicht getrokken, het was nog aardig fris, maar met doorstappen dan ben ik zo warm. Punt is ik kan NIET aardig doorstappen want dan speelt mijn rechter enkel op. In mijn Marine tijd en dat is lang geleden 12 meter uit de Jeak stay gevallen met als resultaat rechter enkel op drie plaatsen gebroken en linker enkel geheel links om. Vandaar dat ik liever op de fiets zit. Maar goed en wel na 3,2 km kwam ik aan bij Unter Den Linden. Volgens mij de mooiste straat in Berlijn. Loop je naar het westen dan loop je naar de Siegessäule, een imposante overwinningszuil, bovenop staat een vergulde standbeeld van de overwinningsgodin Vitoria. In de volksmond ”Goldelse” (Goudelsje) genoemd, draagt een IJzeren Kruis met Pruisische adelaars. Concurrent van de Champs-Elysées is de Kurfürstendamm was eigenlijk een verbindingsweg voor de vorsten. Door aanpassing heeft de Kurfürstendamm een echte uitstraling gekregen met zijn breedte van maar liefst 53 meter. Brandenburger Tor is de enigste bewaard gebleven stadspoort van Berlijn, vroeger was het de plek van de stadsgrens van het centrum. Na de val van de Berlijnse Muur werd de Brandenburger Tor gerenoveerd. Na een lange discussies is besloten ook de adelaar en het ijzeren kruis weer terug te zetten, voor velen een pijnlijke herinnering aan het Pruisische militarisme. De poort is het symbool van de Duitse eenheid. Wat is interessant en wat niet, zelf vindt ik dat de je gehele Unter Den Linden richting Alexander Platz moet aflopen of liever gezegd slenteren. Het ene na het andere schitterend gebouw komt je tegen zoals het Rotes Rathaus enz. Als laatste wil je, nee moet ik toch naar Checkpoint Charlie de meest bekende eenmalige Grensovergang bij de Duitse deling en door militaire bewaakt. Groot trekpleister, en als je zin hebt dan kan je ook Freilichtmuseaum aandoen.
En dan, natuurlijk niet vergeten speciaal dank voor Renée (echtgenote/ Gattin) mij 10 dagen heb moet missen maar bij thuiskomst krijgt zij 2 KNUFFELS.
Tevens wil ik alle lezers bedanken voor hun reacties in de afgelopen 9 dagen.

9de etappe dag naar Berlijn.
Vandaag de laatste etappe dag naar eindbestemming BERLIN. De overnachting bij Wasssersportzentrum Alte Feuerwache in Brandenburg an Havel was matig. Een Wifi verbinding die constant uit viel, geen satellietverbinding voor TV .Over het algemeen ben ik altijd vroeg wakker maar nu extra vroeg want door gemis aan goede verduistering gordijnen kwam het zonlicht al even over vijven binnen. Probeer maar in je bed te blijven liggen. Dus vroeg uit de veren, daags te voor had ik al wat broodjes en kaas gehaald en yoghurt met aardbeien. Snel had ik Brandenburg am Havel achter mij liggen en ging het richting Werder. Eigenlijk een rechte weg van zo’n 30 km. Met af te toe een overgang van een viaduct. ( trein moet er onderdoor) Regio Werder is zeer toeristisch want daar heb je en groot water gebiedt van de Havel. Komende in Potsdam daar zijn eigenlijk 3 bezienswaardig- heden. 1) Holländische Viertel, een wijk in Potsdam, gebouw in de periode 1733-1740 naar ontwerp van Jan Bouman. 134 woningen in rode baksteen. Na 1730 ontstaan als huisvesting voor Nederlandse handwerkslieden, opdracht geven door de Pruisische Koning Frederik-Wilhelm I, tijdens zijn reis in de Lage Landen was hij onder indruk geraakt van de Nederlandse metselaars en timmerlui. De 134 huizen, met de rode bakstenen, punt en tuitgevels en groen-witte luikjes naast de ramen. Er door heen rijdend geeft het mij geen Hollands gevoel, staat vol met auto’s. Hier een koffiebreak genomen, een wat oudere dame vertelde mij dat op 5 december Sint Nicolaas in de Hollandse wijk wordt gevierd, leuk de wijk wordt afgesloten en je betaald entree geld, wordt steeds duurder. De moeite waard om te vermeld, zwarte pieten zijn er ook bij. 2) Schloss Sanssousci een van de bekendste paleizen in Potsdam. FrederikWillen II (Frederik de Grote) liet ditschloss naar Frans voorbeeld bouwen. Hij wilde hier met rust wonen vandaar de naam: vrij van zorgen. 3) Neuses Paleis gebouwd tussen1763- 1969 in Barokstijl en gebouwd in opdracht van Frederik de Grote, was hier zelden, het diende voornamelijk als logeerverblijf voor gasten van het hof en voor grote festiviteiten. Telt slechts 200 versierde kamers. Mooi dit ook weer gehad door naar Berlijn. Het fietsen in Berlijn gaat grandioos, totaal anders dan in Amsterdam waar iedereen, iedereen voorbij sjeest. Wel wordt je dol van de sirenes van ambulance en politie. Snel was ik bij mijn overnachtingsadres op de Kottbusser Dam *Friedrichshain-Kreuzberg.
Morgen geen fiets/etappe maar Berlijn te voet verkennen. Foto hieronder Rode baksteen.

8ste etappe dag naar Berlijn
Tegen zeven werd ik wakker door de vuil ophaal dienst, levens grote wagen met een rond draaiende mangel/ ton werd het afval vanuit de afvalcontainers constant rond gedraaid. Het ontbijt werd geserveerd in het café, er was weer van alles aanwezig. Even over achten weer op de trappers, nadat ik de brug over de Tanger had gepasseerd lag Tangermünde achter mij. Na het dorpje Fischbeck volgde snel achter elkaar de dorpjes op. Kenmerk als een dorpje binnen rijd is dat altijd over de kasseien, dus handen goed aan het stuur houden, Na Vieritz ging het over op een pad wat steeds beroerder werd, maar ja ik had deze opgenomen in mijn route dus niet zuren alleen maar hopen dat alles goed gaat. Bij Fohrde de oversteek van Havel. Een oude pont, voorzien van een kleine motor welke een ketting aantrok om van hier naar daar te komen en omgekeerd. Wat ook opvalt is dat de wegen rijd van dorpje naar dorpje over beton platen van +/- 2 meter lengte bij een meter achter elkaar liggen voor het totale verkeer, goed te rijden. Snel was ik in Brandenburg an der Havel aangekomen, alles even vlak en wind links achter. Brandenburg stad, veel open gebroken straten, wordt veel gewerkt aan de tramrails. Doet mijn denken aan het ongeval welke ik in Amsterdam had opgelopen toen ik met de racefiets terecht kwam in de tramrails en enige weken behoorlijk last had van mijn rechter lies. Dus opletten geblazen, pluspunt ik rij nu op 55 mm banden inplaats van 20 mm van de racefiets. Brandenburg an der Havel is een kreisfreie Stadt en de oudste in de regio. In de 6de eeuw gesticht door Slaven, en werd in 948 een missiebisdom. Goed bewaard historisch centrum op drie eilanden. Het oudste eiland is Domisel, met een Romaanse Dom , de Sint-Pieter en Paulusdom. De 15de eeuwse Katharinnenkirche werd op 30 maart 1582 getroffen door een ramp. De orkaan in 1580 had een scheur veroorzaakt. In de rampnacht sliepen drie kunstfluiters in de kunstfluiterswoning op de bovenste verdieping van de toren. Het lot was de drie goedgezind want alle drie overlevenden de ramp. Wat ook te denken geeft is Gedenkstätte, in 1939 werd een van de zes moordlocaties van Action T4 op gezet in de gebouwen van “Oude Penitentire” in Brandenburg an der Havel. In 1940/ 41 werden meer dan 70.000 mensen het slachtoffer van deze eerste, nationaal-socialistische moord op zieken. In de “oude gevangenis” Landesplegeanstalt Brandenburg a.H. werd genoemd, zijn tussen januari en oktober 1940 ongeveer 9.000 zieken en gehandicapte mensen uit psychiatrische ziekenhuizen in Noord- en Midden-Duitsland, waaronder Berlijn, gedood door gifgas.
Morgen de laatste fietsdag naar Berlijn.
