Jan Ouwerkerk op reis naar......

Cycling in England Dag 3

Na wassen en scheren en niet te vergeten tandjes poetsen op naar het ontbijt. Alles was aanwezig behalve scrambler egg, dus maar twee gekookte eitjes genomen. Van Lensfield Road naar het centrum van Cambridge is slechts enkele minuten lopen. Momenteel staan veel gebouwen in de steigers, waaronder ook universiteiten gebouwen. Wil je ergens binnen geraken dan staan er altijd suppoosten die je vriendelijk aanspreken. Na 11.00 uur gaan de kassa’s open en dan kan tussen de 5 en 12 pond betalen om een college te bezoeken. Wat opvalt is dat iedere college zijn eigen kathedraal heeft. Zelf vind ik de kathedraal van St.-Paula College het mooist met daarbij de Brug Der Zuchten / Bridge of Sighs .

De brug werd gebouwd in 1831 en steekt de rivier over de Cam tussen het Third Court en New Court van het college. Het is net Amsterdam voor wat mensen massa betreft, komen uit alle windstreken vandaan met vooral uit China of Japan, kan ze moeilijk uit elkaar houden. Als lunch heb ik een sandwich met snipper zalm genomen, dus kan er weer even tegen aan. Op een gegeven moment had ik het wel gehad, dus op naar Lensfield Road. ‘s Avonds een leuk restaurantje bezocht om de inwendige mens ook maar eens te verwennen.

Morgen wacht weer een zware dag om naar Oxford te fietsen, kan gelukkig een fietstas achter laten, dat scheelt weer een kleine 4 kg. Zaterdag de 15 juli kom ik toch hier langs om deze weer op te pikken.

Cycling in England Dag 2

De nachtrust in Hotel- Bar in Harwich was niet al te best, het ontbijt daar deden zij niet meer aan. Gelukkig had ik nog wat aan bolletjes met beleg bij mij. Vroeger als anders vertrokken, het kon wel eens een pittige fietstocht gaan worden. Bij een rotonde werd ik ingehaald door een fietser geheel gekleed in rood-wit-blauw wielershirt, dus een Nederlander welke op de racefiets reed met als eindbestemming Liverpool. Na enkele kilometers gereden te hebben het eerste kleine klimmetje, vele ups-and-downs volgen, korte en onverwachte venijnige klimmetjes tussen de 4 à 5 % en een aantal boven de 10%.

Op 50 km (1 km= 1,6 mijl) kwam ik in het plaatsje Boxford. Tijd voor een Caffee break. Foodstore bezocht voor aankoop van water want de beide bidons waren leeg. Temperatuur was inmiddels opgelopen tot zo’n 24 gr.C. Nieuwe route ingesteld op de Garmin en nog een kleine 80 km te rijden naar Cambridge. Een extra stop zal er dus nog wel in zitten. In Long Melford een extra rustpauze genomen om verkramping in beide benen te voorkomen. Na passeren van de A14 het eerste plaatsnaam bord met de tekst CAMBRIDGE. Nog 10 km. En dan zit mijn eerste dagtocht erop. In Cambridge was het even zoeken naar Lensfeld Hotel. En na inchecken de bagage van de fiets gehaald en de fiets op een veilige plaats gestald. Voordat ik naar room number 153 zal gaan eerst een heerlijk helder (geen Heineken) maar Peroni genomen.

Wat fietsgegevens: Geredenafstand 122 km – 1200 hoogtemeters - Gemiddelde snelheid van slechts 14,1 km/uur.

Voor morgen een dag slenteren in Cambridge.


Cycling England to Dag 1

Vanochtend even voor 8 uur vertrokken vanaf De Toren-Amersfoort naar Den Haag. Vanaf Scheveningen over het fietspad door de duinen naar Hoek van Holland. Ook nog evenlangs het Torentje in Den Haag gereden maar Mark was niet aanwezig. Tegen 13.00 uur konden we aan boord, gelukkig voor mij en alle overige fietsers naar dek 3. Klim dus niet gekregen naar dek 5. Om 13.45 uur ging de stoomfluit en de afvaart werd in gang gezet. Al gauw had ik een zitplaats gevonden maar naar een paar uur krijg je er wel genoeg van en zeer zeker als je een scherm voor je hebt waar constant een geel balletje over het net wordt geslagen, autosport kwam ook nog aan bod, Tijd om de benen te strekken.Halleluja een andere ruimte met ja hoor de Tour de France met vandaag na 35 jaar afwezigheid de beklimming van Pu de Dôme. Pu de Dôme staat op het werelderfgoed erflijst en is een uitgewerkte vulkaan. Pech voor de toeschouwers want de laatste 5 km is geheel voor de renners, klimmen en klimmen met daarin een strijd tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar. Pogacar kwam met 6 sec voorsprong als eerste van de twee boven. Uiteindelijk ging Woods als eerste over de meent. Tegen 19.45 uur meerde we af in Harwich. Snel door de douane en meteen LINKS rijden en mijn eerst overnachting in Harwich. Half lager* genomen voor het slapen gaan * klein plisje

Sleep well

Cycling in England 2023

De originele Engelse vlag is de St.-George Cross, ook wel bekend als de vlag van St.-George, ook wel genoemd Union Jack

Net afgerond Radfahren in Der Eifel en nu Cycling in England. Start is zondag 9 juli Amersfoort - Hoek van Holland. In de middag de oversteek naar Harwich voor mijn eerste overnachting. Voor het reizen naar VK is sinds 1 oktober 2021 een paspoort nodig. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig. Keuze is gemaakt voor de Deveron Toerfiets met een Pinionnaaf 1-18. Gewicht van de fiets is 18,5 kg en daarbij komen de twee achtertassen met respectievelijk 3,6 en 3,8 kg en niet te vergeten de stuurtas van 1,6 kg.

Life's a journey, enjoy every mile

Radfahren in Der Eifel * Dag 5

Vandaag de laatste fietsdag, na gisteren met al het klimwerk van de afgelopen dagen, werd snel vastgesteld dat wij geen profs zijn, dus de geplande route// afstand daar kan worden van afgeweken. Route blijf gelijk maar de afstand wordt wat korter en vertrek tegen 12.00 uur, dit i.v.m met nattigheid van het wegdek en de lage temperatuur. Nu eens richting zuid om na 45 kilometer Wittlich aan te doen voor koffie en apfelstrudel met ijs en slagroom. Op de heenweg naar Wittlich slechts twee kleine klimmetjes en een mooie schitterende afdaling van zo’n 13% en een zeer lange uitloop van 2%. Na Wittlich direct een pittige klim van zo’n 5 km met de nodige percentages. Op 5 km van einde tocht onze laatste klim in Der Eifel. Aan alles komt een eind, auch das Radfahren in Der Eifel. Als afsluiting zijn we ‘s avonds naar Kyllburg gegaan een restaurant bezocht, hierbij waren ook Peter Niederprüm met vrouw aanwezig. Na deze diner hebben we in Eifel gasthaus Anne nog koffie genomen en als dank van de groep heb ik een Dinercard ontvangen en natuurlijk ook daarbij de vraag Jan waar gaan we volgend jaar naar toe? Deze vraag is nog NIET beantwoord. Zaterdag 1 juli vertrekken we +/- 08.30 uur voor een auto rit van +/- 325 km. Zondag 9 juli a.s staat een nieuw fiets evenement voor mij op de agenda en wel cycling in England. Fietsgegevens: 68 km- Hoogtemeters 1028 meter- Gemiddeld vermogen 149 watt - gemiddelde snelheid 22,1 km/uur. Totaal hebben we in de afgelopen dagen zo’n 8025 meter hoogte meters gemaakt.

Dank aan allen voor het lezen en de reacties welke ik mogen ontvangen.


Radfahren in Der Eifel * Dag 4

De dag begon al met het vinden van een benzine station want er moest worden getankt en dat heeft de nodige ergernis gezorgd want in de regio geen mogelijkheid om de tank vol te gooien. Op goed geliuk toch op plaats van bestemming aan gekomen Bad Bertrich de startplaats van onze toertocht en volgens Googles map zal daar een benzinestation zijn! Mooi niet. Fietsen van de auto’s afgehaald voor onze zeer pittige fietstocht welke uiteindelijk op 116 km zal doen laten uitkomen. Direct na de start een klim van zo’n 6 km met percentages boven de 12%. Na deze klim wachten op Karel want hij had zijn telefoon op het dak van zijn auto laten liggen. De klim en het wachten op Karel werd rijkelijk beloond door een geweldige afdaling. Zo de eerste van de acht klimmen zat erop. Na Reil werd de Mosel overgestoken en vandaar reden we langs de Mosel om in Zell weer het binnenland in te gaan en dat kan niet anders dan met een klim, deze was wel wat langer als de eerste . Na acht km klimmen konden we dan ook genieten van het uitzicht. Nu ging het op en neer door het heuvelachtige gebied om voor plaatsje Liesenich onze derde klim te verwelkomen. Daar werden we opgewacht door een plaatselijke inwoner en de bidons werden bijgevuld. Met een sneltreinvaart (afdaling) naar Bruttig voor onze koffie pauze en een rust moment en daarna met een korte aanloop bij Valwig onze beloofde kleine klim van de Valwiger Berg. Niet al te lang slechts 2,5 km en overbrugt 215 meter met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,5%. Daarmee scoort deze klim 202 klimplanten. De top van deze beklimming ligt op 302 meter hoogte, Nu afdalen naar Cochem voor zo’n 5 km met de nodige haarspeldbochten om wederom weer de Mosel oversteken. Vanaf Cochem langs de Mosel. Bij Sehl het fietspad langs de Mosel verlaten en wederom klimmen geblazen kleine 5 km maar het stijgingspercentage percentages van boven de 10%. Na deze klim wederom in sneltrein vaart (afdaling) naar Nehren. Rijden weer langs de Mosel maar in Beuren te geraken dan moeten we weer ons gedragen als klim geiten. Oké de laatste klim van vandaag zit er op, nu alleen nog daar dalen naar Bad Bertrich. Daar aangekomen onze Radler break genomen, laatste 1,5 km naar de auto’s. Nu nog tanken wat uiteindelijk gelukt is in Wittlich. Op de teller werd nog slechts 12 km als tank inhoud aangegeven. Waren redelijk laat weer teug in Oberkail. Fiets gegevens: 111,16 km- hoogtemeters 2192 meter- gemiddeld vermogen 125 watt en gemiddelde snelheid 19,2 km/uur. Morgen vrijdag 30 juni de laatste fietsdag in Der Eifel.

Radfahren in der Eifel * Dag 3

Eerst naar de Lidl voor aankoop van brood en flessen water zonder gas. Omstreeks 08.00h zaten wij aan het ontbijt, lunchpakketten klaar maken want het zal een pittige fietsdag gaan worden met in totaal 12 klimmen. Vanaf Oberkail zijn we met de auto gereden naar Klausen om daar te vertrekken voor onze fietstocht. Lengte van de tocht zo’n 135 km, Direct na de start al een klim van een kleine 6 km met daarna een zeer snelle afdaling met 7 haarspeldbochten, Na Piesport de 2e klim van zo’n 10 km met als laagste 4% en max. 12%. En als hoogste punt 628 meter, maar na elke klim volgt een afdaling, Op 23 km van de tocht vanaf Grafendhorn een nog pittige klim richting Morbach. Voor Morbach de route enigszins aangepast om niet op een te drukke B269 te fietsen. Vanaf Centrum Morbach naar Bruchweiler de langste klim 12 km ook hier de nodige percentage varieert tussen de 5 en 12 %. In Bruchweiler onze koffie pauze genomen, vervolg van de route door genomen en op een na was de meerderheid het er over eens voor een aanpassing naar een kortere versie. Dus richting Hinzerath aanhouden, om vervolgens Mulheim an Der Mosel aan te houden. Oversteek van Der Mosel en daarna via een fietspad langs de Mosel naar Minheim. OP naar de laatste klim van vandaag 8 km naar Klausen, Aangekomen in Klausen zaten we snel een Radler 0,0%. Gelukkig was er ook een restaurant want na thuiskomst in Oberkail hadden we echt geen zin meer om voor onze warme hap te maken. Fiets gegevens: 97,10 km- Hoogtemeters 1880 meter— gemiddeld vermogen 144 watt- Gemiddelde snelheid 18,8 km/uur. Zo, jullie zijn weer op de hoogte.




Radfahren in der Eifel * Dag 2

Even voor 08.00 h zaten we al aan het ontbijt, de broodjes uit de oven, en voor iedereen stond een gekookt eitje in de eierdop. Alleen Karel eet geen eieren zelf geen gebakken ei met spek. Peter Niederprüm had er ook wel zin in want deze was ruim voor tijd aangekomen voor de rit “Oberkail-Bollendorf-Oberkail” Direct na de start al een klim richting Gindorf. Aanvang was nog fris maar na enkele kilometers waren we goed warm gedraaid. Na 16 km naderde we Bitburg een vrij grote stad en na diverse rotondes genomen te hebben hadden we Bitburg achter ons gelaten en volgde een pittige klim. Route iets aangepast om van de B50 af te komen want er was te veel auto verkeer met te hoge snelheden dus maken dat je weg komt. Volgde een mooie afdaling naar Oberwies. Na Oberweis een pittige klim met uitschieter van 14% maar iedereen is goed boven gekomen. Op 40 km passeerde we Nusbaum en richtingbord naar Bollendorf gaf nog 12 km aan. Dat ging even hard naar Bollendorf. In Bollendorf gingen we de rivier de Sauer over en we zaten in Luxembourg. 50 km op de teller dus tijd voor koffie met een aardbeientaartje, Na een pauze van ongeveer 30 min terug naar Deutschland om bij Weilerbach weer aan te vangen met een 7 km klim welke uitkomt bij Freschweiler met minimaal een klim over een afstand van +/- 600 meter met zo’n 9%. Voor de één wat makkelijker dan voor de andere, ook hier kwamen we allemaal fietsend boven. Daarna ging het in een redelijke snelheid via Holstrum naar Oberweis. Peter wist mooie fietspaden om onze weg te vervolgen. In Bierdorf we zaten toen op zo’n 85 km van de route zagen we voor ons de snelweg A6 nu was het een kwestie van doortrappen voor de laatste kilometers er volgde nog twee klimmen waarvan de laatste van Kyllburg als finale klim over een lengte van 5 km en met een gemiddelde van 5 %. Na deze klim was nog slechts 3 km naar ons eindpunt Eifel Ferienhaus Anne. Het bier stond koud en dat smaakte goed. Wat een sportmannen zijn we?? Fietsgegevens: afstand 109,29 km, Hoogteverschil 1765 meter, gemiddelde wattage 137 watt, gemiddelde snelheid 20,2 km/uur.