Aanrijden voor de start Grenstoertocht
Samen met Renee opgereden naar station Amersfoort voor mijn treinreis Amersfoort-Groningen 11.04 vertrek en aankomst 12.42 in Groningen met twee stops te weten Zwolle en Assen..
Stationshal Groningen is echt een juweeltje om te zien. Vanaf het station is het snel naar de binnenstad van Groningen wel even wennen want alles is eenrichtingsverkeer, maar na enkele minuten stond ik op het Marktplein en de Martinitoren. Kent Amsterdam veel fietsers ook hier het geval, komen van links en rechts. Terrassen waren met het mooie weer goed bezet, dus omzet voor de horeca. Ik had het al snel gezien dus op de pedalen en in oostelijke richting Delfzijl. Groningen - Delfzijl is een peulenschilletje ( 30 km.) Om niet al te vroeg aan te komen bij Vrienden op de Fiets in Delfzijl de route door het zeer platteland gemaakt en een aantal kerkjes aangedaan wel of niet op een terp zijn gebouwd, zo ook de kerk van Westerwijtwerd,
De eerste schriftelijke vermelding van de naam Westerwijtwerd is die in de ca. 1000 opgemaakte lijst in inkomsten van de abdij Werden uit de goederen in Friesland. De bezochten kerken zijn onder gebracht in de Stichting Oude Kerken Groninger Kerken. Rondom deze kleine kerken vind je oude grafzerken, grijs en zwart, het oudste graf wat ik heb kunnen ontdekken dateert van 1828. Maar nergens een bloemetje. In Loppersum een koffiebreak genomen en met echte Amsterdammers gesproken. Om +/- 17.00 gearriveerd bij Vrienden op de Fiets. Morgen de officiële start van de Fietsen langs Nederlandse - Duitse grens.
Laatste trainingsrit voor aanvang Grenstoertocht (7 juni / 16 juni)
Vandaag de Jan Janssen racefiets genomen inplaats van de toerfiets om samen met Herman, Ron en Karel vanuit Harfsen een tocht van zo'n 100 km. te gaan rijden. Harfsen ligt in de Kring van Dorth. Kring van Dorth was honderden jaren een hoge heerlijkheid waar de heer van Dorth de dienst uitmaakte. Na een bestuurlijk onrustige periode in de Franse Tijd werd op 1 januari 1818 op de grond van de oude heerlijke rechten een zelfstandige gemeente onder naam Dorth. Na +/- 50 km. gereden te hebben komen we aan in Zwiep, bekent om: de Witte wieven; heksen, elfen of spoken? In Nederland kregen de witte wieven echter karakteristieken mee die ook aan elfenof heksen werden toegedicht. De wieven woonden vaak in grafheuvels en werkten 's nachts op het land van de boer in ruil voor een beloning. De sage van de witte wieven bij Zwiep. Een jonge man begeeft zich richting de wittewievenkuil en spreek hij de woorden uit: "Witte wieven wit, hier breng ik oe het spit, zie maar dat je het gebroad erbij krijgt kriegt"
Grenstoertocht
Grenstoertocht 2021
Fietsen in eigen land in plaats van de geplande fietstocht in het Verenigd Koninkrijk " Cycling Hadrian's Wall" welke door de huidige pandemie Covid-19 niet door kan gaan. Zoeken naar een alternatief, en deze gevonden in fietsen langs Nederlands- Duitse grens een tocht van zo'n 680 km. Vertrekdatum 08 juni vanaf station Delfzijl en kan niet anders zijn met als eindpunt het Drielandenpunt te Vaals. Fietsen langs de grens moet natuurlijk vast worden gelegd d.m.v. het maken van foto's van de grenspalen de eerste grenspaal is nr. 2031 welke we na +/- 35 km. tegenkomen bij Westerwoldsche -Aa. Uiteraard lukt het mij niet om alle grenspalen tijdens deze tocht op de gevoelige plaat te zetten. Maar de laatste komt er zeer zeker op en dat is grenspaal nr. 193 bij Drielandenpunt op de Vaalserberg.
Datum van vertrek: maandag 7 juni Amersfoort naar Groningen (NS) en daarna per Bike naar Delfzijl voor 1e overnachting. Dinsdag 8 juni na ontbijt met frisse moed en frisse benen de eerste dagetappe van fietsen langs Nederlands- Duitse grens.
Overzicht dagetappes: Bijzonderheden
07 juni Amersfoort - Groningen (NS) 07 juni Groningen - Delfzijl 40 km |
Overnachting in: Delfzijl |
08 juni Delfzijl - Bourtange 77 km | Bourtange |
09 juni Bourtange - Hardenberg 90 km | Hardenberg |
10 juni Hardenberg - Oldenzaal 80 km | Oldenzaal |
11 juni Oldenzaal - Dinxperlo 104 km | Dinxperlo |
12 juni Dinxperlo - Millingen aan de Rijn 57 km | Millingen aan de Rijn |
13 juni Millingen aan de Rijn - Venlo 95 km | Venlo |
14 juni Venlo - Hillensberg DE 102 km | Hillensberg DE |
15 juni Hillensberg DE - Vaals 50 km | Lemiers |
.................................................................................... |
|
Enkele geografische kerngetallen van Nederland
De oppervlakte van Nederland bedraagt: | 41.526 km2 |
De Nederlands/ Duitse grens is: | 577,0 km. lang |
De Nederlands/ Belgische grens is: | 449,5 km. lang |
Hoogste punt op de Vaalserberg | 321 meter +NAP |
Laagste punt bij Nieuwerkerk aan de IJssel | 6,7 meter -NAP |
Noordelijkste punt op Rottumeroog | 53.52.05 NB |
Zuidelijkste punt op grenspaal 12 | 50.45.05 NB |
Oostelijkste punt op grenspaal 309 bij Susteren | 07.13.14 OL |
Westelijkste punt op 360 bij St. Anna ter Muiden | 03.21.31 OL |
Het middelpunt ligt in Lunteren ........................................................................................ |
52.06.049 NB / 05.38.77 |
Radfahren im Sauerland
Woensdag 1 juli 2020
24ste Buitenland tocht en nu voor de tweede maal naar Nordenau im Sauerland. Een groep van 5 wielrenners en één verzorger(kok) zijn woensdag 1 juli afgereisd vanuit Amersfoort naar Nordenau +/- 300 km. Ondanks wat verkeershinder in Duitsland was iedereen mooi op tijd gearriveerd om te kunnen starten met de Openingstocht. (starttijd 15:41)
Openingstocht:Na een korte steile afdaling van een kleine 300 meter met zo'n 12% ging het rechtsaf. De afdaling ging verder voor zo'n 5 km om vervolgens na deze afdaling rechtsaf te gaan en via Winkhausen naar Gleidorf. Mooie gelijkmatige klim volgde richting Bad Fredeburg. Aan de top aangekomen ging het naar Holthausen. Na Holthausen een zeer bochtige afdaling, was wel goed opletten voor de bochten en grit op de weg. Bij Niedersorpe linksaf de L742 voor een lange klim naar Alstastenberg met een gemiddelde van zo'n 5%. In Alstastenberg stonden de vier op mij te wachten ( wat alle dagen zou gaan gebeuren / geen sterke klimmer). Alstastenberg ligt op bijna 800 m hoogte. Links of rechtsaf? Wij Doortrappers gaan linksaf want als we rechtsaf gaan dan zijn we na een afdaling van 4 á 5 km. in Nordenau. Linksaf is richting Winterberg en na 1600 m rechtsaf en duiken voor een kleine 7 km. naar beneden, hoge snelheden kwamen op de teller te staan. Het was wel goed opletten in deze wel bochtige afdaling en de passerende auto's welke volgens mij hier dagelijks de overlevens strijd aangaan van blijf ik op de weg of hang ik in de bomen. Na Westfeld namen we de K18 naar Nordenau voor de laatste klim een kleine 3 km. met als toetje de 300 meter steile klim van zo'n 12% naar Appartementen Edel. Deze afdaling- en klim van zo'n 300 meter komen we dan ook elke keer tegen bij start en aankomst.
Na Hertog Jan (bier) en douchen werd de tafel gedekt door Gerard (kok) en konden we aanschuiven voor: 1-Italiaanse tomatensoep met balletjes, 2- Spaghetti Bolognese, 3- Tiramisu, uiteraard vergezeld met een mooie Rode Wijn.
Rit gegevens: afstand 43 km. - Hoogteverschil 643 meter- Tijd 2:03. Bij start lichte regen
Donderdag 2 juli 2020
Na een stevig ontbijt om 10.00 h de start van wat naderhand zou blijken een stevige fietstocht en veel klimwerk. Na de sterke afdaling van de 300 meter nu eens linksaf voor direct een klim van 4 km. naar Alstastenberg met als hoogte percentage 6% maar goed we komen weer op de 800 meter hoogte uit. Na deze klim is het in gepaste tempo naar Winterberg. Wel even goed opletten dat je voor de tunnelbuis rechtsaf gaat om Winterberg in te kunnen rijden. Winterberg stad telt 13.000 inwoners. Bekend om skigebied met zo'n 82 ski- en rodelpistes. Leuk om te weten maar wij De Doortrappers komen om te fietsen. We waren snel uit Winterberg om onze weg te vervolgen. Na passage van tweede rotonde (B326) namen we de K50 en via Elkeringhausen (mooie lange afdaling +/- 3km.) kwamen voor onze eerste maar wel pittige (correctie zeer pittige)- klim vanuit Küstelberg. Direct de 14%, vlakt vervolgens af naar 6 á 7% met als toetje 21% over een kleine 100 meter. En zoals eerder geschreven de 4 stonden op mij te wachten want ik ben niet een sterke klimmer. Dat gehad hebbende werd er kop over kop gereden. Uitgestrekte weide- en akkerbouwgebieden. Na Oberschiedorn en einde van L854 rechtsaf de L617 richting Medebach nu ging het op en neer richting Hallenberg we zaten nu op zo'n 50 km. dus tijd voor een stop. Geen stop met als reden onze weerman Karel wilde graag doorrijden want er komt regen aan en hij heeft hekel aan om nat worden behalve dan van sportzweet, dus na overleg doorrijden. Vanuit Hallenberg stond vanaf Wunderthauser Strasse een lange maar zeer pittige klim op ons te wachten, starten met 4 á 5% en loopt dan op tot over de 12%, wegdek vergelijkbaar van wat je zeer veel vuldig tegen komt in België slecht asfalt, gaten, scheuren maar ja dat was in de klim. Na einde klim géén Doortrappers welke op mij stonden te wachten. Reden hiervoor lichte regen voor mij een reden om mijn regenjasje aan te trekken. Afdaling naar Wemlighausen ging met gepaste snelheid en in het dorpje aangekomen stonden de vier onder een afdakje op mij te wachten. Na een kort gesprekje ben ik doorgereden om via de B480 richting Dödesberg aan te houden en vervolgens te starten met een klim van 12,5 km. via Girkhausen, Neuastenberg naar Winterberg. Op de weg naar Winterberg mogelijkheid voor een koffie break maar onze weerman stelde voor om maar door te rijden om een eventuele regenbui te voorkomen en we waren toch niet zo ver af van Nordenau. Wel even gesproken met groep motorrijders welke uit Hengelo (Overijssel) kwamen dus voor Herman een reden om Twents te gaan proat'n. Twee motorrijders kwamen zonder mondkapje het restaurant niet binnen, gelukkig kon ik deze twee een mondkapje geven. De groep was inmiddels weggereden dus in mijn uppie richting Kahler Asten Berg voor één na de laatste klim van deze dag. Kahler Asten Berg ligt op een hoogte van 841,9 meter en is op twee na de hoogste berg in Rothaargebergte .
De afdaling is het zelfde als de klim van Kahler Astern Berg. Na afdeling links af en na 1 km. wederom linksaf voor de afdaling naar Westfeld en na deze afdeling de weg vervolgen naar Nordenau met als afsluiter de pittige klim van 300 meter naar Appartementen Edel.
Na einde rit voor De Doortrappers een gele rakker (sportmannen toch). Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Carpaccio, 2- Zalm op vel gebakken met gekookte aardappeltjes en bospeen met witte bechamelsaus, 3- Ijs met aardbeien en alles vergezeld met witte wijn.
Rit gegevens: afstand 105 km. - Hoogteverschil 1870 meter- Tijd 5:56
Vrijdag 3 juli 2020
Na opkomst stond de tafel al gedekt. Voor een enkel werd op verzoek eieren met ontbijtspek klaargemaakt en voor een ander stond een gekookt eitje naast zijn bord. De wind was duidelijk aanwezig en ook temperatuur was net even boven de 10 gr.C dus voor de meeste een reden om gepaste wielrenkleding aan te trekken. Ik zelf heb ook maar beenstukken aangetrokken (koukleum). Vertrek, weer de afdaling naar Oberkirchen. In Oberkirchen 1e weg linksaf Kirchstrasse/ Galenstrasse met direct aanval van een klim over 2 km. met 7% , richting Grafschaft en vervolgens richting Fleckenberg aanhouden. Vanaf Kappellenstrasse in Fleckenberg was het klimmen geblazen of liever gezegd hebbende op de pendalen staan, duwen en trekken want het ging maar omhoog en de percentages liepen ook omhoog. Op einde klim zaten 4 Doortrappers op een bankje bij te komen, ik ben maar niet gaan zitten maar doorgereden. Op 40 km. de koffie break, mondkapje op , naar binnen, naam noteren met tijdsbinnenkomst en koffie met gebak bestellen. Bij vertrek uitaard betalen en vertrektijd noteren (Corona regels) Nog even iets door klimmen en daarna een fantastische afdaling met redelijk wat tegenwind en de temperatuur was ook niet echt lekker. In plaatsje Au rechts aanhouden. Na Rüspe de L553 volgen met een lange en toch wat lastige klim naar Oberhundem. Snel volgden dorpjes op elkaar, In Geierbrück de Gleierstrasse in via Bracht naar Bad Fredeburg. Druk verkeer in Bad Fredeburg en na wat valsplat (inmiddels waren we natuurlijk aan wat klimwerk gewend) linksaf naar Holthausen. Deze weg kenden wij al van de Openingstocht. Even voor Niedersorpe halt gehouden en aangegeven dat ik op eigen tempo de klim van 13 km. zou maken.
Voor de klim rechts bevindt zich Galerie in der Waldemai - Niedersorpe. Zeer zeker de moeite waard om te bezoeken.
Na deze klim aangekomen op Alstatenberg en nu rechtsaf naar Nordenau voor de laatste 5 km. maar dan dalen met zo'n 6% en de laatste 300 meter natuurlijk weer de pittige klim naar Appartementen Edel.
Na einde rit voor De Doortrappers een gele rakker (sportmannen toch). Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Mosterdsoep, 2- Schnitzel met gebakken aardappelschijfjes en sperzieboontjes en champignonsaus. 3- Fensjes met warme kersen en Ijs. En alles vergezeld met bier.
Rit gegevens: afstand 101 km. - Hoogteverschil 1920 meter- Tijd 5:27 * Sterke wind en fris.
Zaterdag 4 juli 2020
Voor het ontbijt Ron gefeliciteerd met zijn verjaardag. Weer een jaartje erbij maar hij fietst momenteel de straatstenen uit de weg. Gelukkig zijn er in dit gebied niet zoveel straatstenen. Na het ontbijt stonden De Doortrappers snel klaar voor vertrek, temperatuur was wat milder en zal in de loop van de dag steeds meer oplopen. Na de korte afdaling van de 300 meter, linksaf en stond de klim naar Alstatenberg weer op ons te wachten. Na deze klim ging het richting Siedlinghausen en om daar te komen heb je een afdaling van zo'n 8 km. Zaterdag dus goed opletten, op het overige verkeer zowel opkomend als dalend. Een van de acht Porsches dacht dat hij op de Hockenheimring zat, gelukkig goed gegaan. In Sindlinghausen ging het via de Inselstrasse (L740) richting Walbecke. Na Walbecke op 23,5 km. van de tocht rechtsaf de K19. Een mooie weg via Obervalme naar Ramsbeck. Passeerde veel campings. In Ramsbeck gingen Jan en Herman rechtsaf richting Andreasberg en de overige drie onderleiding van Ron de weg vervolgend om vervolgens de gehele route te rijden. Afscheiding was op 34 km. Reden: Jan had steeds meer problemen met zijn rug tijdens het klimgebeuren en Herman vond het ook wel genoeg om niet de gehele afstand te rijden.
Vervolg verhaal Jan en Herman. Na de pittige klim Auf'm Heidfeld komen we aan bij Parkhotel Andresberg (gesloten) dus klimmen we door naar Fort Fun Abenteurenland * Daar even halt gehouden, wat gegeten en daarna onze weg vervolgd met een mooie maar steile afdaling naar Elpe. En vervolgens naar Siedlinghausen. Ja, eindelijk koffie bij Gasthof Lingenauber, in tuin gezetten maar wel weer een formulier invullen (Corona regels). Na de koffie op voor de laatste klim en daarna de laatste afdaling naar Nordenau. Laatste klim 13 km. via Sorpestrasse over water Renau en Gutmecke. In bocht staat een kapel met rondom keien met daarop vermeld de namen van wielerclubs. Aangekomen in Altastenberg einde weg rechtsaf voor de laatste afdaling naar Nordenau voor de laatste 5 km. maar we dalen met zo'n 6% en de laatste 300 meter natuurlijk weer de pittige klim naar Appartementen Edel.
Einde rit voor Jan en Herman met daarmee einde Radfahren im Sauerland. Na een gele rakker de douche genomen, en de wielrenkleding naar een van de twee wasmachines gebracht, welke vervolgens na het wassens in de droger. Dus alles schoon gewassen naar huis om de vrouw niet op te zadelen met wielrenkleiding welke nog moet worden gewassen. Na ongeveer twee uur later kwamen de overige drie Doortrappers (Karel, Henk en Ron) binnen.
Even tegen 19.00h aan tafel voor het diner bestaande uit: 1- Vermilcellisoep 2- Kipfilet met gebakken aardappelblokjes en sperzieboontjes, salade - Appel strudel met ijs.
's Avond TV gekeken naar Duitse bekerfinale tussen Bayer Münchennen Bayer Leverkusen met als eindstand 2-4
Rit gegevens: Jan en Herman afstand 65km. - Hoogteverschil 1480 meter- Tijd 3:30
Rit gegevens: Karel, Henk en Ron afstand 100 km- Hoogteverschil over de 2000 meter- Tijd 5:30
Zondag 5 juli 2020
Na het afhalen van de dek-en kussen overtrekken en het verzamelen van de gebruikte handdoeken en het inpakken van de tasse, volgde een vluchtig ontbijt. Voorgaande avond was de keuken zo goed als mogelijk schoongemaakt en de afvalzakken in de desbetreffende containers aan de straatzijde gedumpt. Afscheid genomen volgens de Corona regels en wegwezen. We hebben mooie fietsdagen gehad zonder ongelukken en zonder lek gereden. Over het algemeen redelijk weer wel veel wind met soms enige regendruppels maar we zijn DE DOORTRAPPERS en voor elk geldt:
I'm in competion with no one but myself. I run my own race. I just aim to improve, to better than I was before.
Op naar de volgende Buitenlandtocht:
Auf zur nächsten Auslandsreise - On to the next trip aboard - En el próximo viaje el extranjero
Bad luck again
In 2019 door een ongeval tijdens fietsen in Sauerland is mijn fietstoertocht Cycling Hadrian’s Wall niet door kunnen gaan.
Alle dagtochten lagen op de plank om in 2020 alsnog deze toertocht te maken. Door de wereldwijde Coronavirus met al zijn leed en beperkingen is ook in de periode welke gepland stond (10 juni/ 19 juni) niet mogelijk om deze toertocht te maken. Alle reserveringen t.a.v. overnachtingen zijn kosteloos gecanceld en voor de overtocht IJmuiden- Newcastle v.v. is een creditnota gegeven, reistegoed verloopt op 31 maart 2021 en de reis moet vóór 30 juni 2021 plaats vinden.
Derde of vierde kwartaal 2020 kan ik de nieuwe datums plannen voor de Ferry in 2021.
Ik kijk naar je uit.......
Nog even en dan is het zo ver......
De tracks in GPX zijn klaar en ook de geschreven dagetappes welke vervolgens zijn geplastificeerd, want je weet het maar nooit als je gaat fietsen in England/ Scotland. Scotland een voormalig koninkrijk en constituerend land van het Verenigd Koninkrijk. Officieel heeft Scotland geen volkslied. Scotland the Brave is samen met The Flower of Scotland en Scots Wha Hae een onofficieel volkslied van Scotland. 10 juni is de start vanuit Amersfoort voor "Cycling Hadrian's Wall" Dagelijks probeer ik een small report/ aithisg bheag/ klein verslag te maken om de achterban op de hoogte te houden.
Reivers Cycle Route & Coast to Coast Route 2020
Reivers Cycle Route "RCR" en Coast to Coast "C2C" Route.
Reivers Cycle Route is genoemd naar de Border Reivers, de plunderende familieclans die in het grensland in de 15e en 16e eeuw terroriseerde. Start vanuit Tynemouth/ Newcastle. Na de verplichte ceremonieel dippen van het achterwiel in de koele Noordzee is de start van de tocht.
Overzicht dagetappes: Bijzonderheden:
10 juni Amersfoort - IJmuiden 80 km. | Vertrek Ferry 17.30h naar Newcastle |
11 juni Newcastle - Bellingham 75 km. | Overnight stay: Bay Horse Inn |
12 juni Bellingham - Newcastleton 70 km. | Overnight stay: Liddesdale Hotel |
13 juni Newcastleton - Carlisle 75 km. | Overnight stay: Abbey Court Guest House |
14 juni Carlisle - Workington 85 km. | Overnight stay: Waverley Hotel |
15 juni Workington - Keswick 90 km. | Overnight stay: Fern Howe Guest House |
16 juni Keswick - Alston 88 km. | Overnight stay: YHA Alston |
17 juni Alston- Newcastle 107 km. | Overnight stay: 91 Aparthotel |
18 juni Newcastle - IJmuiden | Vertrek ferry 176.00h naar IJmuiden |
19 juni IJmuiden - Amersfoort 80 km. |
|
Vanuit Newcastle is de start van het eerste gedeelte van deze 7-daagse fietstocht in Engeland. Te beginnen met Reivers Cycle Route (RCR) is een fietsroute die het noorden van Engeland doorkruist. De route is een grensroute en loopt grotendeels door het vroegere zo turbulente grensgebied tussen Engeland en Schotland. Gaat door Northumberland en zelfs een klein stukje in Schotland.
Officiële startpunt is Tynemouth aan de Noordzee en het eindpunt Whitehaven aan de Ierse Zee. Op de RCR zijn veel overblijfselen van versterkte gebouwen als Pele Towers en (Bastles) versterkte huizen te bewonderen. Fietslengte is +/ 275 km. en het hoogste punt is bij Scotch Know zo'n 366 meter.
De C2C route loopt bijna parallel aan de RCR en start in Whitehaven. Omdat de RCR precies andersom loopt en in Tynemouth begint, en eindplaats van de C2C, wordt het ook wel de return C2C genoemd. Totale rijafstand wordt dan +/- 550 km.
Een weetje over hellingen:
Bij een helling/ klim staat aangegeven in procenten (%) hoe steil deze is. Maar wat betekent dat?Een helling van 3% zal op 100 meter horizontaal 3 meter stijgen en een helling van 10% zal op de 100 meter horizontaal 10 meter stijgen. Dit is iets anders dan de hellingshoek in graden. Een (niet meer omhoog te fietsen) stijging van 100 meter op een horizontale stuk van 100 meter procent is 45 graden. Beetje wiskunde: De werkelijke afstand van punt A naar punt B wordt dan: (100 meter x wortel 2) = 100x 1,412= 142 meter.
|
|
|
De steilste weg in Engeland:
De Hardknott Pass is een bergpas in het Lake District met een hellingsgraad van 33% op sommige stukken en aan de westelijke kant ligt het Hardknott Roman Fort. Hoogte is 549 meter. De Oudnoorse woorden harthr en knutr betekend harde steile rots
De Hardknott Pass werd door de Romeinen rond 110 n.Chr. onder het bewind van Hadrianus aangelegd om hun garnizoenen te Kendal en Amleside via dit kamp te verbinden met het fort in Ravenglass aan de westkust waarvan nu enkel nog het badhuis rest. De weg werd niet meer onderhouden na het vertrek van de Romeinen in het begin van de 5e eeuw maar bleef later een onverharde route voor pakpaarden Er bestaat een document uit 1138 dat de passage van monniken over de pas vermeldt.
Een groep hoteliers probeerde rond 1880 de weg te verbeteren om toeristen aan te trekken. Rond 1891 zagen ze in dat hun inspanningen geen succes hadden. Toch had de route enige populariteit bij fietsers en vroeggemotoriseerden. Deze laatsten slaagden in 1913 voor het eerst in hun opzet. Een tijdschrift beschreef het traject als moeilijk in westelijke richting, onbarmhartig richting oosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebied gebruikt voor tankoefeningen. Na de oorlog werd de oorlogsschade hersteld en de weg geasfalteerd.
Bij een evenement zoals RCR en C2C hoort natuurlijk ook een Wielershirt of T-shirt:
|
Wielershirt: Hadrians Wall Cycle Route & Reivers Cycle Route
|
Geen reisverhaal over .....
Geen reisverhaal van de geplande toertocht Fietsen langs de Hadrianus Wall welke vandaag zou starten met vertrek naar IJmuiden voor de oversteek naar Newcastle. Reden: door ongeval op 27 juni jl. van achteren aangereden in Sauerland en daarbij mijn linker sleutelbeen en een rib gebroken. Dus niet verantwoord om de geplande tocht te gaan fietsen. Alle voorbereidingen blijven op de plank liggen en deze komen echt weer in 2020 naar voren om alsnog deze tocht te gaan rijden.